Halima

    Jag har haft perioder med psykiska hälsa och hoppar av 2-3 gånger I flera kurser mitt I terminen har inte förklarat det exakt till lärare men har alltid meddelat I förväg att jag ska hoppa av. Har nu innan kursen börjat hoppat av och undrar om det kan påverka om jag söker igen vilket jag kommer göra när jag är bättre och vill klara kurserna

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du meddelar innan kursstart att du inte ska läsa kursen då går din studieplats till någon annan som vill ha den och komvux förlorar på så sätt inga pengar. Men om du påbörjar en kurs och hoppar av under kursen pågår, då har du "upptagit en studieplats" och komvux betalar för varje studieplats ju så komvux har oftast "synpunkter" på de studerande som avbryter kurserna men om du kan uppvisa sjukskrivningsintyg eller utlåtande från läkare eller en psykolog då är det bättre, för att då kan du bevisa att det fanns en giltig anledning för dig att avbryta under kursen som pågick... men även i det fallet kan komvux göra bedömning att du saknar förutsättningar att klara studierna och vägra ge dig plats på högre nivå än grundskola. På grundskolenivå har du rätt att läsa. Studier på högre nivå än grundskola kan inte garanteras, de erbjuds i mån av möjlighet vilket betyder att komvux måste ha resurser kvar att köpa din studieplats och du måste ha förutsättningar att ha en rimlig chans att klara de studierna som du får av komvux plats på. Om någon av de villkor inte är uppfyllt, då svarar komvux antingen PLATSBRIST eller Hör ej till målgruppen på din ansökan och du får ej någon studieplats (i alla fall just då du ansökte). Sedan kan du söka till varje ny start på samma kurs eller på andra kurser, så gör komvux en ny bedömning av den nya ansökan.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare