valentina
    Hej!

    Jag har en elev som har ett avgångsbetyg från 1993 och har läst följande kurser:

    Arbetsmiljökunskap (3)
    Hälsokunskap (3)
    Människokunskap (3)
    Omvårdnadskunskap (2)
    Psykologi (3)
    Social omsorgskunskap (3)
    Tandvårdskunskap (3)
    Omsorger om person med demens (3)

    Behöver då denna elev enbart läsa upp Eng 5 och SV 1, 2, 3?

    Mvh Valentina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina, du frågar "Behöver då denna elev enbart läsa upp Eng 5 och SV 1, 2, 3?" men för att uppnå vad? Vad är målet med studier för den eleven?

    Om hen har minst 3 års arbetslivserfarenhet (på minst halvtid) kan hen bli behörig på Reell kompetens. Svenska 1 -3, Engelska 5 och 6 krävs; samt matematik 1 och samhällskunskap 1b /eller 1a1 och 1a2/.

    OBS! yrkeshögskola kan ta in även utan fullständig gymnasiekompetens. Det är bra om eleven kikar på www.yhguiden.se - det finns t o m yrkeshögskoleutbildningar som har restplatserna och man kan komma in nu, direkt och börja läsa redan den här veckan eller från näsa vecka.

    • valentina : För grundläggandebehörighet