Marie
    Hej!
    Min dotter valde att hoppa av från IB i Uppsala i början av årskurs tre, dvs år två på IB. Syv på skolan var ny och visste inte vad som gällde så hon fick inte så mycket råd därifrån. Då min dotters avhopp inte är det enda från IB så vet hon om tidigare elever som kommit in på (svenska) gymnasieutbildningar både i årskurs två men även årskurs tre (efter vissa kompletteringar). Nu när hon försöker söka in till en gymnasieskola här i Uppsala (Linnégymnasiet) så säger de att hon måste börja i årskurs ett. Syokonsulenyerna på vardera skolor har pratat med varandra och om jag förstått vad som sades rätt så fanns det inte resurser på gamla skolan att översätta min dotters kurser till det svenska systemet. Kan detta stämma? Dessutom hade Linnégymnasiet inte riktigt plats för någon i tvåan. Betyder det att det är helt beroende på vilket gymnasium hon vill in på var de väljer att placera henne (med tanke på de andra eleverna som placerats både i tvåan el trean)?
    Hon vill inget hellre än att bli färdig och komvux är det som troligtvis hade passat bäst men då hon är född sent på året så dröjer det minst ett år innan hon kan söka dit.
    Anledningen till avhopp var en salig röra av personliga anledningar med en dysfunktionell skola. Studier har hon inte haft problem med (därav IB-valet från början). Hon kommer däremot inte att gå tillbaka till IB igen (det har hon sett så många elever pröva att göra utan att lyckas) och skolan har dessutom lämnat psykiska spår.

    Vad ska jag råda vår dotter, kan det verkligen vara så att hon måste gå om hela gymnasiet igen?

    Mvh,
    Marie

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    tråkigt att det blev så med din dotters skolgång.
    De konkreta råd som jag kan ge är att kika på fölajande möjligheter:
    - söka till flera olika Folkhögskolor
    - söka till en annan IB-gymnasieskola (det finns ca 30 st. och inte bara i Sverige utan också utomlands...), ex. finns det IB-programmet på Scandinavian-school-of-brussels
    - acceptera plats i åk1 på gymnasiet men försöka bli klar snabbare än på 3 år (ex. om plats i åk2 uppstår under september och lärare ser att din dotter är duktig och kan mycket... kan hon bli "framflyttad"; vilket jag inte kan lova, men man kan alltid hoppas)
    - att läsa "vad som helst" nu... t.ex bedriva Självstudier (för matte finns det ex. en mycket bra sida www.matteboken.se) och/eller söka jobb alt. kombinera deltidsjobb med självstudier tills man blir tillräckligt gammal och kan läsa på komvux, vilket är från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år (alltså man kan göra ansökan under våren det året som man fyller 20 år - till Komvux, men studierna kan inte påbörjas innan tidigast 1 juli).
    Många vänliga hälsningar
    ANNA

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    jag har läst Annas svar till dig och håller i stort sett med. Dock vill jag fylla på med att ännu fler möjligheter kan finnas, ex. Korrespondensgymnasiet (distansutbildning) - se skolans presentation på Gymnasieguiden.se/Korrespondensgymnasiet.

    Sedan tycker jag också att det finns fördelar i att gå om 3 år på gymnasiet... det känns säkert som att "förlora" 2 år, men om man tänker efter - så kan man faktiskt Vinna rätt mycket! Din dotter har redan goda förkunskaper inom de ämnen hon kommer att läsa inom gymnasiet. Hon kan därför få mycket höga betyg och kanske samtidigt hinner ha rik fritid och kanske t o m jobba extra vid sidan av studier (tjäna pengar, få arbetslivserfarenhet) ... detta samtidigt som hon utan att överanstränga sig kan få höga betyg i alla kurser hon läser. Det är en jättestor MÖJLIGHET, som inte så många elever får ta del av. Ja, hon blir äldre än de flesta i hennes klass... men so what? - kan man också tänka. I nästan varje gymnasieklass finns det nu för tiden några elever som är flera år äldre än resten av klassen... det är inte alls ovanligt och blir mer och mer vanligt, faktiskt (detta pga nyanlända, som ofta är äldre, pga de "förlorar" ett par år när de lär sig svenska... och pga många elever byter gymnasieprogram och läser om minst 1 år).

    Angående läsa på en folkhögskola... du skriver inte din dotters ålder. Man måste vara 18 år eller "snart fylla 18 år" för att folkhögskolan ska ta in /de får ej statsbidrag för studerande som är yngre än 18 år/. Det finns ca 150 folhögskolor i Sverige; de brukar ha olika "profiler" som ofta är Estetiska profiler, men kan också vara religiösa, språkliga och andra "specialiteter"; man får ta och kika noga på alla de folkhögskolorna som din dotter ev. kan tänka sig söka till... De flesta av folhögskolorna har Allmänna linjer som kan ge OMDÖME om Grundläggande behörighet till högskolestudier. Innehåll i de allmänna linjer är i princip samma som på gymnasiet och längd är vanligtvis 3 år; dock är det mer flexibelt... kurserna går in i varandra... man kan snabba på rätt mycket också... känner till några elever som fick omdöme om Grundläggande behörighet efter 1 års studier på en folkhögskola. Svårigheten här kan vara den att ANSÖKNINGSPERIOD till folkhögkolorna brukar ta slut redan i maj och det brukar vara fullt på de allmänna linjer... det kan alltså Tyvärr""" visa sig att din dotter måste söka nästa vår för att börja på en folkhögskola hösten 2019, om hon tas in (finns ingen garanti, då varje folkhögskola gör sin egen antagning och tar in "vem de vill", kan man säga... ofta tas de "mest behövande" in först - dvs de som saknar helt kunskaper på gymnasial nivå och som ska läsa i 3 år).

    En reflektion/förklaring...
    Jag förstår att det är en svår situation som har uppstått. Utbildningsförvaltningen i den kommunen där ungdomen är folkbokförd har "viss ansvar" (Kommunalt aktivitetsansvar för ungdomar mellan 16 och 20 år, som går ut på att "hemmasittare" bör uppmuntras att söka jobb eller utbildning), men gymnasiestudier är annars "frivilliga" (den brutala sanningen är att man kan söka jobb direkt efter grundskolan och alla behöver inte gå på gymnasiet - det är den "rättsliga" inställningen, alltså... då gymnasiet är en Möjlighet, inte en allmän rättighet).

    Utan att känna din dotter och alla detaljer i vad som har hänt, vad din dotter vill mm. är det omöjligt att ge svar av typen "Det här blir bäst för din dotter...". Vi påvisar olika alternativ som finns och försöker förklara varför vissa saker händer, varför man får vissa "konstiga" svar och att "ingen bryr sig", kan man också känna ibland, vilket tyvärr kan också i vissa fall stämma...

    Det kan också vara bra att jobba ett tag och känna efter. Om din dotter kan få jobb och vill jobba (och då samtidigt bedriva självstudier) - kanske det inte är helt fel heller... Arbetslivs- och livserfarenhet är också mycket viktiga och kan vara till stor hjälp för det som din dotter kommer att göra i framtiden.

    Jag vill också tipsa om att det på www.framtid.se finns över 2.000 yrkespresentationer, som man kan kika på, om man vill.

    Hoppas ngt i mitt svar blir till hjälp!

    Hälsa din dotter Lycka till!
    Julia syv

    • : Stort tack för utförliga svar. Det hjälper mycket att få det bekräftat något som man annars bara anar. Jag ska låta henne läsa era svar och jag tror att hon kan bli uppmuntrad över att det kan vara en möjlighet i allt elände. Vi föräldrar försöker oxå ta det lugnt, men då allt är väldigt oklart så känns det skönt att ha lite konkreta råd att gå efter. Så tack för det! Mvh, Marie
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)