Kimm

    Hej, jag har en fråga. Hittar ingen jättebra information om det här. Om man ser en kravspecifikation för ett arbete på arbetsmarknaden, och kravet lyder: "Avslutad gymnasieutbildning" Då borde väl detta rimligen innebära att man har en godkänd examen. Och godkänt i alla ämnen. Eller kan man se även ett Studiebevis som avslutad gymnasieutbildning? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en mycket relevant och intressant fråga men som också är rätt svårt att svara på. Vi har gjort en sort "sammanställning" om vad "gymnasiekompetens" kan "vara för någonting", se framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens --- i praktiken så ser arbetsgivaren vilka som sökte jobbet och väljer att kalla till intervju de som hen tycker passar. Är det många som söker, kan arbetsgivare "arkivera i papperskorgen" alla de jobbansökningar som ej bifogar Examensbevis från gymnasiet eller komvux (vad gäller "äldre sökande" så läste de mot ett Stutbetyg på gymnasiet och ännu längre bort i tiden - mot Avgångsbetyg, vilket är oklart om alla arbetsgivare vet om...).
    Det första jag tänker på när jag i jobbannonsen ser "avslutad gymnasieutbildning krävs" är Ålder på de arbetssökande. För mig är det tydligt att arbetsgivaren är "ute efter" att anställa någon som är lite äldre, alltså inte ngn som är under 18 år eller precis har fyllt 18 år, detta för att de som gått 3 år på gymnasiet brukar oftast vara minst 19 år eller äldre (här pratar vi om viss "personlig mognad" och livserfarenhet).
    Sedan skadar det ju inte att ha alla godkända betyg och ha fått ut Examensbevis men arbetsgivare kan välja att anställa vem hen vill (förutom inom yrken där körkort krävs eller certifikat av ngt slag som t.ex inom El-yrken -- "vem som helst" får ju inte jobba med el - se framtid.se/yrke/elkrafttekniker och framtid.se/yrke/elektriker).
    Summan "summarum" är att det inte är förbjudet att söka jobb, oavsett vilken utbildning man har i bagaget. Sedan är det upp till arbetsgivaren att välja vem hen anställer.

    Studie- och yrkesvägledare