Deniz
    Hej. vill läsa på högskola men jag har endast 1900 godkända poäng från gymnasiet. Vilket sätt är det mest effektiva för att läsa upp betyg?

    2 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    För att få en fullständig gymnasieexamen och läsa upp ämnen som du saknar, så är det bäst att du kontaktar komvux i din hemkommun.
    Tillsammans med komvux kan du lägga upp en plan för vilka ämnen du saknar/behöver och vilket studieupplägg som passar dig bäst.

    Hälsningar
    Melina, studie och yrkesvägledare

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Deniz!

    Jag ser att du är 27 år. Gissar därför på att du "på din tid" läste mot ett Slutbetyg. Numera är det Examensbevis man läser mot på gymnasiet.

    Jag tror du har kurser betygsatta med G-MVG och om det stämmer, råder jag dig att ansöka om att på komvux kunna läsa mot ett Slutbetyg (och ej mot Examensbevis). Det är ett Undantag att läsa mot ett Slutbetyg, rektors beslut gäller.

    Det är fördelaktigt för dig att läsa mot ett Slutbetyg:färre poäng krävs och sammansättning av kurser är mycket friare. Sista dag att kunna få ut Slutbetyg från komvux är 1 juli 2020 - gott om tid ännu, kan man tycka men tiden går fort, så boka tid med SYV på komvux så fort du kan och be att få svar på ? om du kan läsa mot ett Slutbetyg. Det är möjligt att SYV bör invänta svar från rektor. Men många ggr är ansvaret för det beslutet delegerat till en SYV (av rektor). Du kan därför förhoppningsvis få svar rätt så fort.

    Gör sedan planering av ett Slutbetyg med syv på komvux. Om du har 1900 godkända poäng, behöver du för ett slut betyg ännu 450 poäng (alla de behöver inte bli godkända, utan BETYGSATTA; godkända är det 90% av poängen som man är tvungen att ha) - men det är givetvis bättre att ha alla Godkända poäng och t o m högre betyg, så högt som möjligt.

    Det är inte omöjligt att klara av 450 gymnasiala poäng på en termin. Du kan annars läsa på halvtid i ett år. Eller på 25% av studietakt i 2 år.

    Lycka till!

    ANNA