jagklararmigutanskolantack

    Hej. Jag går i ettan på gymnasiet, för andra gången. Skolan är jätte jobbig för mig. Mycket stress, press, ångest och oro. Jag har några anpassningar tex plockat bort naturkunskap och även läst historia 1b klart förra året. Jag går teaterinriktning och jag känner inte att jag behöver en fullständig studentexamen. Om jag behöver, så läser jag Komvux. Kan man ta bort alla andra ämnen och bara ha teater ämnen? Vill tillägga att jag har flera diagnoser och kan få bli sjukskriven halv/deltid pga dessa. Jag har väldigt svårt att tro att jag har möjlighet att klara teoretiska ämnena och jag kommer inte att gå om ett år till i gymnasiet. Eventuellt kan jag hoppa av helt och hållet, men det känns extremt tråkigt att hoppa av teater ämnena då det är det som gör mig lycklig, glad och som är det jag vill jobba med i framtiden.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det finns olika lösningar. Om du har Läkarintyg och/eller Intyg från en psykolog om de tillstånd och ev.diagnoser du har, då kan din gymnasieskola göra reducering av ditt program för dig. Du måste dock bli medveten om att du inte kommer kunna få ut examensbevis men som du själv skriver finns det möjligheter även efter gymnasiet, t.ex via komvux eller en folkhögskola.
    Du kan också  kika på folkhögskolorna som har olika estetiska inriktningar (olika på olika folkhögskolor). Och från den terminen som du fyller 18 år är du inte för ung för att börja på en folkhögskola. Om studieformen folkhögskola se framtid.se/studier/folkhögskola
    Men tillbaka till gymnasiet... ingen kan tvinga dig gå på lektionerna om du inte vill men om du skolkar kommer studiehjälpen (från CSN) bli indragen. För att du ska kunna behålla studiehjälpen måste din skola rapportera till CSN att du läser på heltid och därför måste "heltid" för dig börja bestå av endast teaterkurserna + ev andra kurser du vill gå.

    Mitt förslag är att du pratar med kurator och med skolsköterska på din skola: kanske t o m boka tid med kurator och skolsköterska samtidigt. De kan ta frågan både till SYV och till rektorn på din skola.
    Att ha fullständig gymnasiekompetens i form av examensbevis är givetvis en stor fördel men om du absolut inte kan satsa på det nu, så är det, enligt min mening, i så fall bättre att du läser så många ämnen/kurser som möjligt, utifrån dina förutsättningar.
    Du skriver också om att du kan bli sjukskriven och det är också en lösning. En gymnasieelev  som är sjukskriven får under sin sjukskrivningstid gå på de lektionerna som hen känner att hen vill och orkar gå. Studiehjälpen lär inte bli indragen under tiden du är sjukskriven. Men då måste du förlänga sjukskrivningen med jämna mellanrum... se om det är lättare för dig att gå "sjukskrivningsvägen" eller "studieanpassnings-vägen".
    Om jag förstår dig rätt så vill du jobba med teater - i framtiden. Och inom teater finns många olika jobb och yrken, inte bara skådespelare, utan bland annat även sufflörscenarbetaremanusförfattare, inspicient, ljud- och ljustekniker, regissör, attributör/rekvisitör, kostymör och många andra. Inom teater kan man få jobb med olika utbildningsbakgrund. Det är dock också ett något osäkert arbetsområde med fler personer som vill jobba inom det, än vad som finns möjlighet till försörjning. Att spela teater kan man även som amatör, på fritiden. Att försörja sig genom sitt teater-yrke är en annan sak och kan bli svårt (det är i alla fall inte så jättemånga som kan leva under hela sitt yrkesliv 100% på endast sitt teaterjobb utan att behöva skaffa sig försörjning på annat sätt också...).

    Studie- och yrkesvägledare
    • jagklararmigutanskolantack : Tack så jätte mycket för svaret!
    • Milla : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!