Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag kopierar nu det som står om behörighet till barnmorskeprogrammet på lärosätenas gemensam hemsida Studera.nu:
    Sjuksköterskeexamen 180 högskolepoäng inklusive examensarbete på fördjupningsnivå 15 hp,  12 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen. Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå eller Sjuksköterskeexamen 90-180 hp Godkänd vetenskaplig metod på grundnivå 15 hp 24 månaders yrkeslivserfarenhet på heltid som sjuksköterska efter avlagd examen Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.
    Det står alltså att man måste jobba minst 12 månader på heltid som sjuksköterska efter avlagd sjuksköterskeexamen. Du kan annars fråga antagningsgrupperna på de lärosäten där barnmorskeprogrammet ges.
    Du kan också kika på yrkespresentationerna:
    Sjuksköterska >>
    Barnmorska
    och även titta på några "liknande" yrken. OBS! yrken kan likna varandra på Olika sätt.
    Allergikonsulent

    Ambulanssjuksköterska

    Apotekstekniker

    Barnläkare

    Barnsjuksköterska

    Barnsömnspecialist

    Chefssjuksköterska

    Diabetessjuksköterska

    Distriktsläkare

    Distriktssköterska

    Djursjukskötare

    Embryolog

    Ergonom

    Företagssköterska

    Geriatriksjuksköterska

    Gipstekniker inom sjukvården

    Gynekolog

    Habiliteringsassistent

    Habiliteringspersonal

    Hematolog

    Intensivvårdssjuksköterska

    Kirurg

    Onkologisjuksköterska

    Operationssjuksköterska

    Pacemakersjuksköterska

    Perfusionist

    Psykiatrisjuksköterska

    Radiolog

    Rehabiliteringskoordinator

    Röntgensjuksköterska

    Sexolog

    Sjuksköterska inom digital vård

    Sjuksköterska inom psykiatri

    Sjuksköterska inom äldrevård

    Sjuksköterska, medicin och kirurgi

    Sjukvårdsrådgivare

    Skolsköterska

    Sonograf

    SOS-operatör

    Specialistsjuksköterska

    Specialistundersköterska

    Specialistundersköterska med neuropsykiatrikompetens

    Steriltekniker

    Synrehabiliterare

    Tandsköterska

    Transplantationskoordinator

    Uroterapeut

    Vårdbiträde

    Studie- och yrkesvägledare