Elev

    Hej, Fick höra något som kallas "Naturvetenskapligt basår" Innebär att du får grundläggande behörighet" samt särskild prioritet inför antagning. Jag är dock intresserad att komma in på Juristlinje eller offentlig förvaltning i Göteborgs universitet. FRÅGA 1. Finns det andra basår än det som enbart tar sikte på det naturvetenskapliga? 2. Kan även ett naturvetenskapligt basår ge mig särskild prio för bli antagen på de ovan program jag intresserad att läsa? 3. Finns det andra sätt än högskoleprovet och betyg som kan medföra att jag får en särskild antagning till önskad sökt program? Tack på förhand MVH Malik Dain

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malik,
    om du kan tänka dig läsa juristprogrammet på Lunds Universitet, kan du söka till UJIK, en 15 hp-kurs med platsgaranti, alltså alla behöriga som söker den kursen kommer in. I slutet av kursen får 20 bästa studenter plats på juristprogrammet på Lunds universitet. Se info om UJIK på lu.se/UJIK
    Sedan finns det Juridisk Grundår på Uppsala Universitet. Du konkurrerar om plats på grundåret "på vanligt sätt", man ska vara behörig till juristprogrammet. De som kommer in på grundåret på UU och erhåller betyget VG (välgodkänt) har en chans att komma in i termin 3 på juristprogrammet på Uppsala Universitet. Se info om det juridiska grundåret på UU - uu.se/utbildning/jur.grundår
    ************'
    Om jag förstår dig rätt, söker du möjlighet att komma in på juristprogrammet eller på utbildning i offentlig förvaltning med lägre betyg och/eller lägre resultat på högskoleprovet än vad som krävs för att komma in. Naturvetenskapligt eller Tekniskt basår kommer inte hjälpa dig med det. Vi känner inte till någon för-utbildning som skulle ge platsgaranti på juristprogrammet eller på utbildningen i offentlig förvaltning. Du vill läsa i Göteborg, om jag förstår dig rätt. Någon förberedande utbildning som skulle ge förtur till juristprogrammet eller utbildning i offentlig förvaltning i Göteborg känner jag inte till. Fråga studievägledare på den institutionen där intressant för dig utbildning ges.
    Utbildningar på de svenska lärosätena (högskolorna och universiteten) får öppna för AU, alternativt urval (om de vill göra det). Det är omständigt och dyrt för lärosäte att göra antagning i AU, därför görs det ganska sällan. Du får söka information om AU kanske kommer att öppnas för någon av utbildningarna som intresserar dig. I AU väljs de mest lämpliga sökande, även om de har lägre meriter. Läs gärna en sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Du får också gärna titta på yrkespresentationerna av andra yrken, t.ex Paralegal (juridisk assistent); utbildningen ges inom yrkeshögskola. Det finns utbildning till Paralegal i Göteborg, se yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/paralegal - nästa start hösten 2023; ansökningsperiod lär ligga under våren (någon gång).

    Liselotte