Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    yrken inom det område (behandlingsassistent / behandlingspedagog) är i Sverige icke-reglerade, vilket medför att utbildningar finns i olika skolformer och med olika innehåll samt med olika krav på behörighet inför utbildningen, därför måste man titta just exakt på de utbildningar som du är intresserad av och se vilken behörighet som krävs eller önskas att man har. Skicka direktalänkar till utbildningsbeskrivningar av de utbildningar som du är intresserad av. Om utbildningarna är på lägre nivå än högskola-universitet då kan man ofta komma in även som obehörig.
    Högskole-universitetsutb.tar inte in obehöriga men utbildningar inom andra skolformer kan i vissa fall göra det. Du förlorar inget på att göra ansökan till de utb., som du är intresserad av. Du kan också vända dig direkt till utb.ansvariga på just de utb., som du är intresserad av och be dem titta på dina tidigare betyg och svara om de tycker du behöver komplettera innan du kan antas.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan vara av intresse för dig:
    utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping
    utbildning/campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar
    utbildning/yrkesakademin/behandlingspedagog

    Liselotte