Teo

    Hej, jag vill utbilda mig till civilingenjör med inriktning maskin men fattas matte 3c, kemi 1 och fysik 2 som krävs för att komma in på Malmö Universitet exempelvis. Ett tekniskt basår kan jag inte ta då jag inte häller läst matte 2. I övrigt har jag höga betyg från gymnasiet "B" I genomsnitt. Min plan var att läsa alla kurserna jag behöver på komvux men isåfall är jag färdig i september och måste vänta ett år extra med utbildningen då det inte går några med start på vårterminen "inte några tillgängliga just nu på allastudier.se iallafall". Har du något tips på hur jag kan göra kanske för att inte behöva vänta ett år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du förlorar inget på att göra ansökan till tekniska basår - både på universitetet och på folkhögskolorna men om matte 2 (godkänt betyg) krävs, då måste du skaffa dig det betyget. Titta t.ex på möjlighet att göra prövning. Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på Matteboken.se - du kan också öva där, lösa uppgifter och lära dig den kursen på egen hand. Som icke-gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika svenska kommuner. Om du hinner få prövningsbetyg innan 21 juni 2023 hinner du komplettera din ansökan med det betyget på www.antagning.se
    Ett annat sätt att gå tillväga är att du kan försöka, t.ex på komvux, läsa matematik 2 och sedan 3c + kemi1 + fysik1a + fysik2 under nästa läsår, så du blir till hösten 2024 behörig till den universitetsutbildningen som du nämner i din fråga. Det är sammanlagt 550 gymnasiala poäng du behöver läsa. På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka. På två terminer på komvux - på heltid - läser man 800 poäng, så du kan t o m läsa på deltid och hinna bli klar, så du blir behörig till "din" högskole-universitetsutbildning till HT24.
    OBS! till de flesta civilingenjörsutbildningar krävs även matematik 4 och kemi 2.

    Studie- och yrkesvägledare