Gigi

    Hej, jag har en fråga angående komvux. Jag har grund skola betyg från en annat land men vill gärna läsa upp grundskola betyg igen och sen kunna läsa gymnasial betyg och kunna läsa vidare till universitet, grejen är att jag har inte läst klart SFI och undra rom det är en behörighet för att kunna börja läsa komvux ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    när du får godkänt betyg i "hela SFI" förväntas du ha kunskaper i svenska språket som motsvarar den kunskap som eleverna som slutar årskurs 6 på svenska grundskolor har. Efter SFI är nästa nivå (nästa steg) i svenska språket - Svenska som andraspråk, grund, vanlig förkortning "SAS-grund" (och när man är klar med hela SAS grund, alltså fått godkänt betyg i SAS grund) då förväntas man ha kunskap i svenska som motsvarar det som eleverna som går ut årskurs 9 i grundskolan, har.
    "Grundskolekompetens" för vuxna i Sverige brukar oftast beskrivas så här: godkända betyg i svenska, engelska och matematik motsvarande vårterminen i årskurs 9 på grundskolan. Det är mycket möjligt att du har tillräckliga kunskaper i matematik redan nu. Vad gäller engelska, så vet jag inte om hur mycket engelska du läste innan du kom till Sverige.
    Vad gäller svenska, så när du får godkänt betyg i SAS grund, då har du "grundskolekompetens vad gäller svenska språket" och kan då i fall du även har betygen eller tillräckliga kunskaper i matematik och i engelska, börja läsa på gymnasial nivå.
    Om du siktar på universitetsstudier behöver du skaffa dig mycket goda kunskaper i svenska och även i engelska.
    Försök lära dig så mycket som möjligt och få godkänt betyg i hela SFI och du kan då direkt efter det påbörja läsa SAS grund som är utbildning inom komvux.
    Boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux för studieplanering!

    Studie- och yrkesvägledare