Tom-Jerry

    Hej! Jag är intresserad av datavetenskap och går i andra året på ekonomiprogrammet. Jag undrar om att studera efter studenten på Komvux eller liknande för den delen, för att uppfylla behörighetskraven för datavetenskap. Kan ni förklara vilka kurser jag behöver läsa? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    "datavetenskap" är ett ganska vitt begrepp och det finns många olika yrken och olika utbildningar som leder till de yrken. Men om vi tar några exempel -
    om du vill utbilda dig till Civilingenjör i datateknik, då brukar följande behörighetskrav ställas: Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1. Grundläggande behörighet får du om du får examensbevis från ditt gymnasieprogram (eftersom du läser ett högskoleförberedande gymnasieprogram då ingår det kurserna som krävs för grundläggande behörighet - se bara till att få godkända betyg men helst så höga betyg som möjligt).
    Du kan inom din gymnasial utbildning läsa matte upp t o m matte 4 (brukar ges den möjligheten genom valbara kurser på Ekonomiprogrammet, prata om det med SYV på din skola). Kemi1 och Fysik 2 är 100poängskurserna och Fysik1a är 150p.kurs, det är totalt 350 gymnasiala poäng och de kan på komvux läsas på lite kortare tid än en termin (om man läser på heltid).
    Komplettera för behörighet kan man också på folkhögskolorna och genom självstudier/prövningar.
    ****************
    Men det finns datatekniska och datavetenskapliga utbildningar även i andra skolformer än högskola-univertsitet; det finns många utbildningar utomlands och hos privata skolor i Sverige. Men jag rekommenderar att du kanske i första hand kikar på vad som finns inom yrkeshögskola. Det brukar inte krävas mer matte än matte 2 och det kan också krävas eller "önskas" att man läst och fått godkända betyg i några kurser på gymnasial nivå som t.ex Programmering1 och/eller Webbutveckling1. Man får separat se på varje YH-utbildning vad som krävs för att kraven kan variera.
    Några exemple på YH_utbildningar:
    utbildning/ihm-business-school/digital-analytics-specialist
    utbildning/ec-utbildning/byggprojektor-bim
    utbildning/campus-varberg/jarnvagsprojektor
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/e-mobility-ingenjör
    utbildning/nbi-handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare
    utbildning/campus-molndal/cad-konstruktor-produktutveckling

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tom-Jerry : Men hur är det möjligt för mig att läsa matte 4 när ekonomiprogrammet kräver upp till matte 3b? (Jag menar, jag läser ju matte 3b under hela tredje året, hur kan jag då läsa matte 4
    • Milla : Jag kan inte lova dig att du ska kunna läsa matematik 4 på gymnasiet. Men på många gymnasieskolor görs upplägget så att varje mattekurs läses på kortare tid än ett läsår och då hinner eleverna läsa även matte 4.
    • Milla : Det inte ingen katastrof om du på gymnasiet inte kan läsa matte 4. Det är en kurs som på komvux kan läsas på fem veckor (på heltid).