Hanna
    Hej!
    Jag går just nu andra året på estet - bild och vill efter gymnasiet läsa ett naturvetenskapligt basår men är osäker på om jag behöver ha läst matte 3 nu i gymnasiet eller om man gör det där. ( läser matte2 nu i tvåan och tänkte ansöka om att läsa utökat program, alltså att jag även läser matte 3 i trean då jag också lagt till spanska4 och engelska7 för full merit)

    Behöver jag ha läst Matte3 nu i gymnasiet eller läser jag det där och kan jag läsa basåret vid Stockholm eller Uppsalas Universitet?

    Tack på förhand!
    • : Bra om du kan läsa matte 3. Det är olika vad varje högskola/universitet bestämmer - för behörighet till basåret.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Hanna,

    Basår på högskolor/univesitet KAN ERBJUDAS, men behöver inte erbjudas... det är varje högskola och universitet som själva bestämmer om de ska eller inte ska erbjuda basår och/eller bastermin. Det är därför osäkert vilka högskolor/universitet som ska erbjuda basår och om något lärosäte över huvudet taget ska erbjuda det... man vet inte på förhand.
    Du läser ännu bara åk2.. så du ska söka till högskola/universitet till hösten 2019. Utbilndingsutbud för dig kommer att fastställas till 15 mars 2019, dvs om nästan 1,5 år... och på så lång tid har inte vi någon aning om vilka högskolor/universitet som ska erbjuda naturvet.basår.
    Om du kan läsa matte 3 är det bäst du gör det.

    Ju mer behörighet du har, desto bättre. Det kan hända att du ska behöva läsa kurser på komvux eller på en folkhögskola i stället. Bra om du söker till komvux, flera olika folkhögskolor och till högskolebasår - samtidigt; om du får plats på flera ställen, kan du välja. Då det ej finns någon garanti på att få plats, vinner du på att söka överallt samtidigt.

    Ang. behörighet inom matte - så har det under de senare året varit så att i Stockholm och Göteborg krävdes det matte 3, men på andra lärosäten - matte 2 räckte. Hur det blir framöver vet vi ännu inte.

    Bra därför om du läser matte 3 om du kan redan på gymnasiet.

    Ha det bäst!

    S.