Thomas
    Hej!

    Jag ska söka en utbildning på universitetet till hösten och en del av behörigheten är matematik 3b/3c. Jag kommer skriva högeskoleprovet och försöka komma in genom det. Från gymnasiet har jag bara betyg i upp till matematik 2b som högst. Kan jag göra en prövning i matematik 3b direkt eller måste jag också göra en prövning i matematik 2c, för att få "behörighet" till matematik 3b?

    /Tom
    • : Du kan göra prövning i matematik 3b eller i 3c direkt. för att göra prövning behöver du inte uppvisa några betyg, över huvudet taget. Dock är det mycket svårt var man kan göra prövning! :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Thomas,

    Julia /se kommentar till din fråga/ har rätt: du behöver inte uppvisa några betyg för att kunna göra prövningar.
    Hon har också - tyvärr - rätt i att det är svårt att hitta var man kan göra prövningar.
    Dessutom, är det också svårt att få godkänt betyg om du ej läste kursen.
    Innehåll i kursen matematik 3 kan du se ex. på www.matteboken.se/lektioner/matte-3

    OBS! att du gör högskoleprovet (även om du får det högsta resultatet på högskoleprovet) befriar inte från kravet på att vara behörig.
    Råd till dig är att du snarast möjligt tittar på din kommuns hemsida /den kommunen där du är folkbokförd/ och försöker hitta utbud inom komvux; hittar du inte - kontakta komvux i din kommun; försök anmäla dig till kursen matematik 3b /eller 3c, om 3b ej är sökbar/. En mattekurs /gymnasienivå/ kan läsas på heltid på 5 veckor. Betyg i matte 3 behöver du senast 21 juni. Det är alltså inte omöjligt att du hinner läsa den kursen - kanske t o m på halvtid (vilket skulle ta 10 veckor) på komvux och hinner få betyg innan sista kompletteringsdag, 21 juni.

    Du får givetvis leta var du kan anmäla dig till prövning. Du behöver inga betyg för att anmäla dig till prövning. Prövningsavgift är 500 kr. Svårt att hitta var prövningstillfällena finns som ännu inte är "slut"/fullsatta/uppbokade. Sedan är det också så att risken finns att ej få godkänt betyg på prövningen. Man får inte pengarna tillbaka /prövningsavgift på 500kr/ om man ex. får F betyg.
    Har man inte läst kursen, hur ska man då få kunskaper i den?
    Det är självstudier som gäller. I vissa kommuner kan man få viss hjälp/lärarhandledning - men det blir allt ovanligare att man får det, när man förbereder sig till en prövning.
    *****
    Jag skulle i första hand försöka komma in på en komvux-kurs i matte 3. I första hand i matte 3b (lättare att få högre betyg i matte 3b än i matte 3c).
    Men om du ser var du kan anmäla dig till prövning - får du givetvis göra det. Prövningar får man göra i alla kommuner, oavsett folkbokföringsadress.
    Kan du både anmäla dig till en komvux-kurs och anmäla dig till prövning - gör både och. Det finns ingen förbud mot att både läsa kursen och försöka göra prövning i den.
    Att du Anmäler till till komvux, betyder endast att du sedan får svar om du får plats eller inte.
    Jag hoppas att du hittar var du kan läsa matte 3 eller göra prövning i den eller både och och att du får godkänt betyg! Lycka till!