Elin

    Hejsan! Jag gick ut -16 med F i Gymnasiearbete och har bara studiebevis. Nu har jag sökt till komvux den kursen för att fixa ett examensbevis och förhoppningsvis klara av det! Grejen är den att jag hade gärna velat söka kursen webbutveckling 1 samtidigt jag läser gymnasiearbetet. Jag fick dock inte göra det. Jag måste isåfall söka upp en utbildning som kräver då behörigheten till utbildningen, alltså om den kräver webbutveckling 1 som behörighet kan jag få den kursen. Tanken var från början att söka in till en webbdesigner kurs 60hp som då hade webbutveckling som kurs i det innehållet. Stämmer detta? För när min partner skall studera nu till våren så ville han gå en utbildning men hade inte behörighet. Då fick han hjälp istället att söka kurserna för sig, på så sätt kör han kurserna fristående så att han blir det han ville från början? Jag förstår inte riktigt, men vill gärna få ett svar, för det kändes som en lite liknande situation.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej
    det finns yrkeshögskoleutbildningar som för särskild behörighet kräver bland annat godkänt betyg i gymnasial kurs Webbutveckling 1, det är t.ex yrkeshögskoleutbildning Frontend / App Developer hos ChangeMakerEducations och den här utbildningen samt den här utbildningen Front end developer vid Medieinstitutet. YH-utbildning Frontendutvecklare React kräver antingen Webbutveckling 1 eller Programmering 1.
    Det finns säkert fler utbildningar som kräver Webbutveckling 1. Och i början av kalenderåret lär nya yrkeshögskoleutbildningar "släppas ut" där kan många nya utbildningar finnas som kommer kräva Webbutveckling 1.
    Vad gäller Gymnasiearbete, så är det nu KOMVUXARBETE som du behöver göra och få godkänt betyg i.
    Komvux kan neka plats på kurserna, egentligen på alla kurser som är på högre nivå än grundskola. Men det är ovanligt att man blir nekad läsa kurser som krävs för att uppnå behörighet till högre studier. Du kan också söka samma kurser till varje utbildningsstart, komvux gör en ny bedömning varje gång du gör ansökan. Att man fick Nej från komvux en gång, betyder att man ej fick plats till just den utbildningsstart som man sökte just då. Sök till varje ny utbildningsstart och motivera med att du vill söka utbildning som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i gymnasial kurs Webbutveckling 1.
    Lycka till!

    Liselotte