Helena9w730

    hej jag är en elev i första året gymnasiet och går på vård och omsorg och jag var inte nöjd med mitt program eller skola och jag vill bytta till hotell och turism i eskilistuna men jag vet inte vilken skola som erbjuder en plats förutom zetterberg och jag vill inte gå där jag undrar om rinmangymnasiet eller eskilsgymnasiet i eskilstuna erbjuder det programmet.

    • Helena9w730 : annars om dem inte har plats i skolan så hade jag hört bra omdömen från elever på zetterberggymnasiet så jag undrar bara om dem har plats på hotell och turism programmet
    • Milla : Att byta gymnasieskola mitt i läsåret (senare än 3 eller max 4 veckor in i läsåret) brukar inte vara möjligt. Detta på grund av (även om ledig plats skulle finnas) att rektorn stänger möjlighet till att anta nya elever vanligtvis mitt i september. Jag har i alla fall inte hört talas om att en elev fick byta gymnasieskola i oktober... och detta även om eleven på en annan skola gick samma program. Förklaringen är den att skolans personal och elever behöver "lugn och ro" för att bedriva "normal skolverksamhet". En ny elev behöver handledning och hjälp i alla komma ikapp vilket tar mycket av lärartiden och det blir mindre tid kvar för de eleverna som började läsa i början av läsåret, det är i alla fall den vanliga förklaringen man får om man fråga "varför tar ni inte in nya elever trots att ni har lediga platser?". Du får givetvis kontakta skolan men jag tror tyvärr du får Nej som svar.
    • Helena9w730 : jag hade problem med att byta redan i september då är det direkt inte mitt fel men jag tor att alla får byta för det finns ingen speciell tid till att bytta så som jag vet speciellt att det är redan första termin det är bättre än att vänta till 2 gymnasie året jag frågade dem och då sa dem att det inte fanns platser just nu men att jag får söka till dem i vår och då får jag se om jag kommer in jag vill inte byta linje om jag behöver gå om ett år mentack för svaret
    • Milla : Du kontaktade skolan och fick svar från skolan, vilket är jättebra. Då vet du vad som gäller (enligt svaret från skolan). Annars, så tänk på att det är bra att ha mer kunskap inom hälsa, vård, medicin och "liknande" (oavsett var man i framtiden jobbar); detta för att olyckshändelser och plötsliga sjukdomsfall kan inträffa när som och var som. Arbetsgivare brukar uppskatta att hen som söker jobb kan ge första hjälpen vid behov för att både kunder/besökare/gäster och även de anställda kan råka ut för "något" som behöver akut "ingripande" som sker innan ambulansen hinner komma på plats. Så, det är, under alla omständigheter inte alls fel att du lär dig mer inom vård och omsorg (detta även om du i framtiden inte kommer ha ett yrke inom det område).
    • SYV-besökare :

      En gymnasieskola som jag tror du kan pendla till (dock är det ändå ganska långt....) Praktiska-i-Södertälje och den skolan kan fortfarande (enligt svar från skolan) ta in en elev på HT men absolut senast under den här veckan, alltså absolut senast fredag den 13 oktober, så om du vill kan du snarast (typ idag) kontakta den skolan med frågan om byte till HT. Se kontaktuppgifter - epost och tel.nr i presentationen "Praktiska-i-Södertälje ".

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i Eskilstuna erbjuder endast en gymnasieskola, Zetterbergsgymnasiet, det programmet som du frågar om, HT (detta enligt de uppgifter jag har tillgång till). Vad gäller byta till ett annat program, så tror jag du kommer behöva söka till år1 till nästa höst. Så här sent, i mitten av oktober, brukar inte någon gymnasieskola ta in nya elever. Men du får gärna fråga om det på Zetterbergsgymnasiet

    Studie- och yrkesvägledare
    • SYV-besökare :

      Har skrivit det i en kommentar till din fråga men skriver nu även som kommentar till svaret... för att det är bråttom (om du vill byta, alltså..). En gymnasieskola som jag tror du kan pendla till (dock är det ändå ganska långt....) Praktiska gymnasiet-i-Södertälje och den skolan kan fortfarande (enligt svar från skolan) ta in en elev på HT-programmet men absolut senast under den här veckan, alltså absolut senast fredag den 13 oktober, så om du vill kan du snarast (typ idag) kontakta den skolan med frågan om byte till HT. Se kontaktuppgifter - epost och tel.nr i presentationen på gymnasieGuiden.se "Praktiska-i-Södertälje ".