Zanna

    Hej! Jag tänkte läsa till fysioterapeut och såg att man behövde naturkunskap 2. Läste även här och tolkade att om man gått vård och omsorgs programmet så har vissa ämnen där behörigheten till naturkunskap samt om man även har godkänd i idrott och hälsa 1 så blir man behörig till fysioterapeut programmet. Undrade bara om detta stämmer eller behöver jag läsa upp naturkunskap 2 på komvux? Mvh Zanna Här är länken där jag läste informationen. https://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zanna!
    jag vill råda dig boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du visar dina tidigare betyg för SYV-en och hen får utreda om du redan har behörighet i naturkunskap 2 genom ersättningskurserna. Reglerna är komplicerade, du kan bl.a ta del av dem på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-fore-2010/sarskild-behorighet/utbildningar-som-ger-sarskild-behorighet-i-vissa-amnen/#s-rskild-beh-righet-i-naturkunskap - ytterst blir det till antagning.se och antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa att göra bedömning om du är behörig eller inte. Du kan annars läsa nk2 på komvux (på heltid tar det fem veckor). Det kan vara bra att fräscha upp sina kunskaper och om du får högt betyg i nk2, kan det även höja ditt jämförelsetal och med det även ditt meritvärde. Jag tycker du inte förlorar någonting på att läsa nk2, även om du ev. redan är behörig genom ersättningskurserna.