Milia

    Hej, jag går just nu undersköterskeutbildningen på komvux och funderar senare på att utbilda mig till Sjuksköterska. De olika kraven för att kunna söka till Sjuksköterska är bla att man ska ha naturkunskap 2. På antagning.se står det att vissa av kurserna som läses på undersköterskeutbildningen täcker upp naturkunskap 2. Så min fråga är om man har underkänt i naturkunskap, kan jag komma in om man jag har undersköterskeutbildningen i bakgrunden som täcker upp eller måste jag läsa upp naturkunskapen ändå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    se information från Universitets- och högskolerådet  på uhr.se/uppdaterade-ersattningskrav-for-naturkunskap-2-till-ssk - av informationen där framgår att du inte behöver ha godkänt betyg i naturkunskap 2 när du söker till utbildningar till sjuksköterska på de svenska lärosäten om du t.ex har godkända betyg i gymnasiala kurser Anatomi och fysiologi 1+2  och i Omvårdnad 1+2  samt i Hälso- och sjukvård 1.
    För att förtydliga information på länken ovan: om du får godkända betyg i samtliga (alltså alla) av kurserna nedan, då kommer du bedömas vara behörig vad gäller naturkunskap 2 när du söker till utbildningar till sjuksköterska på de svenska högskolor och universitet:
    -- Anatomi och fysiologi 1
    -- Anatomi och fysiologi 2
    -- Omvårdnad 1
    -- Omvårdnad 2
    -- Hälso- och sjukvård 1.

    Studie- och yrkesvägledare