Fredrik

    Jag läser just nu på universitet men vill byta till ett annat program, saknar 2 kurser däremot. hinner jag läsa upp dom till hösten och isåfall hur är det smidigast att göra det?

    • SYV-besökare : Var god förklara mer kring din fråga. Är det gymnasiala kurser eller högskolekurser du saknar? Har du sökt till det nya programmet (ansökningsperiod slutade den 19 april 2022)?
    • Fredrik : det är matematik 4 och fysik 1a, så går att läsa dom samtidigt antar jag.
    • Anna : Matematik 4 kan man läsa på heltid på fem veckor. Fysik1a kan man läsa på heltid på 7.5 veckor. Det är alltså sammanlagt 12.5 veckors studier på heltid (40timmar i veckan) som kurserna går ut på. Om du gjorde ansökan till en högskoleutbildning till höstterminen 2022 är sista dag för komplettering den 21 juni 2022. Det är från idag och till sista dag för komplettering färre veckor kvar än du behöver för att läsa kurserna på heltid. Jag tror därför du ej hinner. Om du anser dig ha kunskaperna, se om du hittar var du kan göra prövningar.
    • Julia :

      Fysik1a och Matematik4 går att läsa samtidigt. Om man läser båda kurserna samtidigt och läser på heltid, tar det 12,5 veckor eller på halvtid - 25 veckor. Kursen matematik4 finns upplagd på matteboken.se/lektioner/matte-4 och om man skaffar sig kunskaperna på egen hand kan man försöka få ett betyg genom en prövning. Som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i alla de olika svenska kommuner (behöver inte vara i den kommunen där man bor eller där man är folkbokförd i).

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,
    kontakta studievägledare på det programmet som du vill läsa på, det nya programmet. Utifrån din fråga förstår inte vi om vilka kurser du menar: är det gymnasiekurser för särskild behörighet som du saknar? eller är det så att du vill hoppa in i pågående utbildning på ett nytt program och saknar godkända betyg i högskolekurser som ingår i programmet? Det går inte att svara på din fråga för att det saknas information som man behöver få för att förstå din situation och ha en rimlig chans att ge svar.

    • Fredrik : Det är gymnasiekurser jag behöver för behörighet så jag antar att jag inte hinner då, har ej sökt till programmet eftersom jag insett de senaste dagarna att jag inte vill gå detta och insåg idag vilken utbildning jag är intresserad av, tänkte söka en sen anmälan till den ifall jag hade haft tid att läsa upp betygen men eftersom det inte går så får jag söka nästa år antar jag...
    • Julia : Om utbildningen öppnar för SEN ANMÄLAN (det kan hända i fall det blir färre behöriga sökande än antal utbildningsplatser) då kan man både söka och komplettera senare. Se på komvux i den kommunen där du är folkbokförd när du kan ansöka om att läsa fysik1a och matte4 - i vissa kommuner ges sommarkurser på komvux, men ansökan till de kanske redan har stängd (det är inte ovanligt att sista dag för att läsa en sommarkurs på komvux kan bli t.ex sista mars och om man ansöker senare - kan man påbörja läsa i augusti-september).