Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanne,
    jag vet inte vad du syftar på när du skriver "alla tre samhällskunskap", menar du gymnasiala kurser Samhällskunskap 1b, 2 och 3 - eller menar du Samhällskunskap 1a1, 1a2 och 1b? Vilka kurser i ämnet Samhällskunskap som inom den svenska gymnasieskolan finns, kan du se på Skolverkets webbplats här.
    Så vitt jag vet, så krävs det för examensbevis från samhäll-humaniora från komvux att man har Betyg (även F-betyget går bra att ha) i kursen Samhällskunskap 1b (eller i kurserna Samhällskunskap 1a1 och 1a2 för att de 2 kurser utgör tillsammans den större kursen Samhällskunskap 1b). Sedan kan man ju ha flera kurser inom ämnet samhällskunskap i sitt examensbevis om man vill.
    Sjuksköterskeprogrammet kräver för Särskild behörighet godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller i 1a1 och 1a2). Så, du behöver få godkänt betyg i Samhällskunskap 1b eller i de 2 små kurser 1a1 och 1a2. Betyget kan du få i slutet av en kurs/kurser eller genom prövningar.
    Vad gäller kursen Komvux-arbete, så är det troligtvis fördelaktigt för dig att göra det mot slutet av dina studier, alltså när du nästan är klar med alla dina kurser; detta för att det annars kan bli svårt att få godkänt betyg i komvux-arbetet. Men prata gärna med SYV på komvux där du läser mot examensbevis. Komvux-arbete är en kurs á 100 gymnasiepoäng, den kan alltså läsas/göras på fem veckor på heltid, eller på 10 veckor på halvtid, eller på 25% av studietakt på 20 veckor. Vilka upplägg som komvux i din kommun erbjuder, vet inte vi här på FråGA SYV. Det kan vara olika i olika kommuner.

    • : Jag har samhällskunskap 1b från gymnasietiden och tänker läsa sam 2 och sam 3. Det enda är att för att komma in på sjuksköterska programmet behövs också naturkunskap 2 och då undrar jag också lite om man byta ut sam 3 mot natur 2 och fortfarande komma in på komvux arbetet och efter komma in på sjuksköterska utbildningen.
    • Anna : Naturkunskap och Samhällskunksap är 2 olika ämnen. Man kan inte byta kurser i olika ämnen mot varandra. Sjuksköterskeprogrammet kräver godkänt betyg i naturkunskap 2, så måste du skaffa det betyget, i allt fall är du obehörig och inte kan konkurrera om plats på utbildningen. Komvuxarbetet är endast en kurs på 100poäng som du behöver ha godkänt betyg i, för att ta ut examensbevis. Att du tar ut examensbevis (om du har godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6) kommer ge dig GRUNDLÄGGANDE behörighet. Särskild behörighet är olika för olika utbildningar. Det finns ersättningsmöjigheter för naturkunskap 2, men inte kurser inom samhällskunskap. Prata med SYV på komvux.