Nellyy
    Hej, är 23 år gammal och vill börja plugga. Flyttade till Sverige 3 år sen och eftersom jag har inte gått gymnasie här så har jag inte grundläggande behörighet (svenska saknas) har bara tagit svenska 1 på komvux, därfor vill jag hitta en yrkesutbildning som jag behöver inte ha svenska 2 - 3. Har ingen särskilt intresse, vill bara hitta något som passar mig. Uppskattar all tips.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrkesutbildningar finns i olika former och på olika "nivåer". På gymnasienivå finns yrkesutbildningar för vuxna - inom komvux; på eftergymnasial nivå - bland annat inom yrkeshögskola. Du får både undersöka vad komvux har att erbjuda (i den kommunen där du är folkbokförd) och titta gärna samtidigt också på många yrkeshögskoleutbildningar; du hittar dem på www.yhguiden.se
    Det är få yrkeshögskoleutbildningar som specifikt kräver godkända betyg i högre kurser i svenska än Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1, men det är fördelaktigt för dig att lära dig så mycket svenska som möjligt! Det är därför inte alls fel om du söker läsa fler kurser i svenska på komvux.
    Att komma in på en utbildning är = att ta första steget men sedan gälle det också att klara av hela utbildningen och lyckas få jobb och prestera tillräckligt bra på en arbetsplats för att efter provanställningen få fortsatt anställning och för det krävs det bland annat att man kan svenska språket tillräckligt bra.
    Titta gärna på många yrkeshögskoleutbildningar (även om det skulle stå att det för särskild behörighet krävs godkänt betyg i t.ex svenska 2, så tänk på att yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, så sök till alla de YH-utbildningar som du blir intresserad av, är mitt råd!).
    Nedan finner du exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/internationell-transportlogistiker
    utbildning/affarshogskolan/inköpare-upphandlare
    utbildning/kyh/handlaggare-byggnadsnamnd
    utbildning/campus-nynashamn/bryggeritekniker
    utbildning/teknikhogskolan/batteritekniker
    utbildning/the-game-assembly/technical-artist
    utbildning/vardyrkeshogskolan/tandsköterska
    utbildning/the-game-assembly/spelanimatör
    utbildning/tec-travel-educational-center/management-inom-hotell-och-besoksnaring
    utbildning/teknikhogskolan/processoperator-livsmedel
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/green-urban-developer
    utbildning/affarshogskolan/facility-management
    Du får också gärna läsa på framtid.se/navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man?

    Studie- och yrkesvägledare