Daniel SYV

    Nej, du behöver inte kunna någonting om svets innan du börjar läsa på IN/Svetsteknik på gymnasiet.
    Lycka till med dina studier!
    Hälsningar
    D:

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed!
    Grattis! Du kom in på gymnasiet och ska utbilda dig till ett yrke med mycket ljusa framtidsutsikter!

    Jag vill också nu påminna om att yrket Svetsare är mycket bredare än bara "svetsare" - utan att det finns möjlighet som svetsare att vidareutbilda sig och bli t.ex Inernationell svetsare; undervattensvetsare, svetsansvarig eller svets- & robottekniker.
    Efter gymnasiet kan man börja jobba direkt eller söka till vidareutbildningar, ex. inom yrkeshögskolan, se ex. på en sådan yrkeshögskoleutbildning på yhguiden.se/utbildning/ekbackeskolan/certifierad-svetsare-med-kvalificerad-kompetens