Matilda113

    Hej jag studerar till Svetsare på komvux och ska ha praktik i några veckor längre fram i utbildningen. Jag tänkte börja söka på egen hand i god tid och har hittat en hel del företag. Vissa av dessa företag har jag sett söker folk ibland. Jag har tänkt börja med att skicka mejl och fråga om de tar emot praktikanter. Men har ingen erfarenhet av branschen sen innan och vet inte vad jag ska skriva då att jag kan bidra med? Valde mest utbildningen för jag tycker yrket lät spännande, är ett bristyrke, de vill ha in kvinnor i industrin och ett yrke där jag kan jobba med händerna. Men jag tror att det är först på en arbetsplats jag kan säga om detta är rätt yrke för mig. Oavsett tror jag att jag kommer ha nytta av utbildningen om jag söker andra industrijobb också i framtiden. Det vill jag göra. Jag gillar att jobba fysiskt. Har du något tips när jag ska söka praktikplats? Vad jag kan skriva utan erfarenhet sedan tidigare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag rekommenderar jag att du skickar ett välformulerat brev via e-post där du presenterar dig själv, förklarar ditt intresse för yrket Svetsare och frågar om möjligheterna att göra praktik där. Många ställen uppskattar intresset och entusiasmen och förhoppningsvis svarar positivt på din förfrågan, även om de kanske aldrig haft någon praktikant på sin arbetsplats och inte har erfarenhet av att ta emot praktikanter.
    ______________
    Jag tänker dock även på följande: din skola/utbildning kan ha flera "synpunkter" på den praktikplats som du ska gå på (under din utbildning): det kan krävas att arbetsplatsen där du ska göra praktik har minst en utbildad Handledare (alltså en person som har genomgått handledarutbildning) och som själv har relevant/godkänd utbildning inom det aktuella yrket; en annan "synpunkt" eller krav som din skola kan ha är att det kan bli möjligt för lärare från skolan att besöka dig på din praktikplats och då ska arbetsplatsen ligga så pass nära skolan att det inte skulle ta alldeles för lång tid för lärare från skolan att åka dit. Vidare kan också din skola/utbildning kanske ha bestämt sig att de vill ha flera studerande på samma arbetsplats - för att lättare besöka och bedöma dem (du ska ju få betyg på praktiken och det  måste finnas samarbete mellan lärare på skolan och din handledare på praktikplatsen - för läraren på skolan kan det vara bekvämare att ha några få kontaktpersoner på några få arbetsplatser i stället för en kontaktperson/handledare per studerande på lika många arbetsplatser som det finns studerande).
    Så, den praktikplats, som du själv hittar kanske, tyvärr, inte blir godkänd av din skola/utbildning eller att läraren går mycket motvilligt på att ha dig på den plats där du själv hittade praktik och det blir ju inte så bra start på praktiken i så fall...
    Å andra sidan, så är din skola (eller borde vara) intresserad av att alla som går utbildningen ska också få Jobb efter avslutad utbildning och det kan tala för att det är bra om eleverna hittar sina praktikplatser själva, på egen hand: för det första, så är det bra träning inför arbetssökande (att söka praktikplats och lyckas med det, menar jag) och vidare är det också ofta så att praktikplatserna som tar emot praktikanter från relevanta för sin bransch utbildningar tänker också på framtida anställningsbehov och min gissning är att en arbetsplats som vet att de kommer behöva anställa inom kort är ganska villig på att ta emot en praktikant för att "testa" honom/henne och även för att redan under praktiken påbörja utbildning på arbetsplatsen (introduktion inför framtida anställningen).

    Du skriver om att du vill testa yrket i verkligheten och sedan bestämma om det är ett yrke för dig, och jag förstår absolut hur du tänker och varför. Men tänk på en arbetsplats som ska lägga tid och "energi" på att utbilda dig och sedan kanske du bestämmer att du vill jobba inom ngt annat yrke, så har den arbetsplatsen "gått minus" - för att handledaren tar av sin produktiv arbetstid för att ägna åt en praktikant och producerar mindre + praktikanten kan också tyvärr (ibland) förstöra en del av material på grund av för lite erfarenhet... så det kan bli dyrt för en arbetsplats. Och har en arbetsplats dålig erfarenhet av praktikanter sedan innan, eller om de är underbemannade och inte kan ägna tid åt en praktikant som sedan kanske inte ens vill jobba inom det här yrket och inte kommer vilja jobba på deras arbetsplats, så säger de tyvärr Nej, inga praktikanter hos oss, inte.
    Så, du får inte bli besviken om många arbetsplatser säger Nej eller över huvudet taget inte svarar. Det kan finnas "goda orsaker" till varför de gör så.
    Nu blev det så att jag "svarade" även på en fråga som du inte har ställt, nämligen om du får hitta en egen praktikplats... jag vet inte hur din skola ser på saken och därför kan det vara bra att innan du kontaktar arbetsplatserna att du frågar på din skola. Du kan på skolan få svar att det är "den här eller den här" arbetsplatsen som alla ska gå på praktik, punkt och slut. Du kan då kanske försöka argumentera för att du ska hitta en egen plats men sedan kanske du inte hittar en egen plats ändå... Så, frågan är om du ändå vill börja med att själv försöka hitta en arbetsplats (dock kan frågan om en utbildad handledare bli en "kuggfråga" - din skola har rätt att vägra placera dig på praktik på en arbetsplats om du inte där ska ha en utbildad handledare, alltså en person som med godkänt resultat genomgått handledarutbildningen).
    Du frågade om hur du ska formulera dig när du kontaktar arbetsplatserna och jag började med en kort svar på den frågan, men sedan gick över till att förklara kring varför du kanske inte kan eller behöver göra det. Om jag var i "dina skor" skulle jag fråga på skolan först och utgått ifrån skolans svar - innan jag på egen hand börjar leta efter en praktikplats.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp.
    Lycka till med din praktikperiod!

    Studie- och yrkesvägledare