Kris

    Hej, Har slutbetyg från 2009 och undrar om det räcker med att göra prövning i Tyska steg 4 för att få 1,0 i meritpoäng eller måste jag även ha betyg i Tyska steg 3? Framgår inte riktigt på antagning.se står bara att Steg 4 ger sammanlagt 1,0 meritpoäng.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kris;
    det är ju Antagning.se som "tilldelar" meritpoäng - så kanske bäst att höra med dem. Som jag tolkar info så ger steg 4 i mod.språk - i din situation, alltså med Slutbetyg från innan år 2010 - + 1.0 i merit och att det inte spelar roll vad för betyg det är, såvida det är ett Godkänt betyg, alltså E eller högre... Alltså A betyg i mod.språk 4 kommer inte ge mer höjning av ditt meritvärde än E-betyget. Men det finns givetvis inte någon anledning att medvetet försöka få lägre betyg än du kan få.

    Du kan välja att tro på min tolkning eller höra med Antagning.se!
    Som sagt, det är Antagning.se som bestämmer över hur reglerna tolkas - och du kan ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 tel.tid vardagar kl.9-16.

    Vänligen
    Julia syv