Agnes
    Hej! Jag vill läsa IB programmet på gymnasiet för att sedan söka vidare till kanididat programmet Business and economics handelshögskolan. För att få behörighet står det att jag behöver ha läst Moderna språk 3.

    Om jag inte vill läsa moderna språk under ibdp utan vill läsa Svenska och Engelska bara. Går det ändå att få behörighet till Moderna språk 3 då. Utan att komplettera alltså? T.ex om jag har läst franska på högstadiet och under förberedelseåret på ib? Går det att räkna med i slutbetygen?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes
    om det är den här utbildningen: hhs.se/en/education/bsc som du är intresserad av, så ges den på en privat högskola, som gör lite "som den själv vill", kan man säga... känner t.ex inte ngn annan högskola i Sverige som skulle kräva C-nivå på betygen för att klassas som behörig sökande (andra nöjer sig med E i betyg - då är man behörig), så vi på FRåGA SYV kan inte svara på din fråga, tyvärr... Det är bättre du vänder din fråga direkt till personal på HHS i Stockholm för att få rätt svar på din fråga.

    Men jag tänker också så här: om du har läst franska på grundskolan då kommer du under pre-IB läsa en kurs som motsvarar Moderna språk (franska) 3, om du fortsätter med franska och inte läser ngt annat modernt språk eller om pre-IB på just din skola låter dig läsa utan att läsa modernt språk... IB är internationella utbildningar, ej svenska utbildningar och det är IB-Organisationen som styr dem, inte Skolverket. Det visar sig att olika IB-utbildningar i Sverige gör lite olika, så det är bäst du frågar på just den IB skola där du ska läsa.
    Allmänt gäller: det är inte ett krav att ha läst på IB på gymnasiet för att kunna söka till HHS i Stockholm. Många elever från ekonomiprogrammet på gymnasiet söker till HHS sedan.

    • : Okej! Tack så mycket för snabbt svar!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!