Alice2005

    Hej! Jag har läst några utökade kurser i gymnasiet som t.ex Moderna språk 2 spanska, Moderna språk 3 - Arabiska och Modersmål 1 Arabiska och Moderna språk 4 - Arabiska och går nu i tredje året på naturvetenskapsprogrammet och har 2800 poäng av totalt 2500 poäng. I min skola ingår det att naturare ska läsa bioteknik som är en programfördjupning som är på 100 poäng. Min fråga är, om jag väljer att hoppa av den kursen och därmed få ett F, kommer det att påverka mitt snittmerit i slutet? Tänker eftersom jag redan har 300 extra poäng från Moderna språk 2 spanska, Moderna språk 3 - Arabiska och Modersmål 1 Arabiska samt Moderna språk 4 - Arabiska, kan det fortfarande påverka om jag tar bort kursen helt, eller om det inte går att jag då inte läser den och får underkänt i den? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du måste prata med SYV på din skola och undersöka om det går att göra en ändring i din studieplan. Examensbeviset utfärdas i slutet av "trean" enligt vad som på förhand var inplanerat i elevens individuella studieplanen. Skolverket avråder att i efterhand ändra inom vilka kategorier kurserna läses. Hur din skola väljer att göra vet jag inte, utan du måste fråga på din skola.

    Allmänt gäller: eleverna ska inte behöva läsa på mer än heltid, om de inte vill göra det. Att läsa på mer än heltid (att läsa Utökat program) är frivilligt.
    De kurserna du nämner i din fråga som du skriver att du läste som U-kurser får, enligt programmets generella studieplan, läsas som programfördjupning. Du kan själv titta i programplanen för NA>>

    En sak jag tycker du bör tänka på och det är om du (skulle ku hoppa av kursen Bioteknik) fortfarande läser på heltid under resten av det här läsåret; för att i annat fall kommer du förlora rätten till studiehjälpen från CSN (endast studier på heltid ger rätt till studiehjälpen från CSN). CSN går på de uppgifter som din skola skickar till CSN, så ta upp den frågan (om vilka uppgifter din skola kommer skicka till CSN), om du är intresserad att behålla rätten till studiehjälpen från CSN.

    Studie- och yrkesvägledare