Bertil_1245898533578
    Hej jag undrar om jag får fler än 2 F och måste plugga upp examen i komvux. Måste jag läsa upp samma kurser i komvux eller kan jag välja andra kurser som har lika många poäng? Om jag tex behöver plugga upp fysik 2 och matte 4, kan jag välja andra kurser som har samma poäng för att få examen i komvux eller kan jag välja andra kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kurserna matematik 4 och fysik 2 är på komvux valbara (ej obligatoriska) och detta även om man läser till komvuxexamen inom område Naturvetenskap/Teknik. Men då blir man inte behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver de kurserna... det hoppas jag du har förståelse för.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bertil_1245898533578 : Om det skulle vara så att jag har F i kemi 2 om jag går natur, behöver jag läsa kemi 2 i komvux eller kan jag byta ut den också?
    • Milla : Om du tar ut Examensbevis, då är kurserna "låsta" i examensbeviset men om du går ut gymnasiet utan examensbevis då kan du göra planering mot examensbevis med SYV på komvux. På komvux är det mycket friare vilka kurser som får ingå och t.ex kemi2 är inte heller en obligatorisk kurs i examen från komvux.