Oliverw

    Har länge tänkt på att jag vill byta bransch och satsa på något nytt, och it och programmering har alltid varit av intresse. Har varit inne lite o kollat och dem flesta utbildningar kräver att man har svenska 2, matte 2 och engelska 6? Tyvär är de så att jag inte har någon av dessa, är ända valet att läsa upp mina betyg på komvux eller finns de utbildningar som inte har dessa krav?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    utbildningar inom yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även obehöriga. Mitt råd är därför att du söker till alla utbildningar inom yrkeshögskola som är av intresse för dig för att du har viss chans att komma in även om du saknar de betygen som anges som "krav" på särskild behörighet. Allt fler yrkeshögskoleutbildningar börjar också erbjuda "förberedande kurser/studier" för de som har ansökt men saknar behörighet. Och ännu en sak som är mycket bra med just Yrkeshögskola är att det finns ingen begränsning i antal YH-utbildningar du kan söka till och man kan också bli antagen till flera stycken samtidigt och t o m till många olika YH samtidigt (och i så fall väljer man sedan vilken utbildning man tackar Ja till).
    Annars, så skadar det givetvis inte om du försöker få godkända betyg i de kurser som står som särskild behörighet.
    Titta gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar; du finner dem på www.yhguiden.se
    OBS! i januari-februari lär ännu många fler YH-utbildningar att dyka upp på www.yhguiden.se - så kika även i mitten av februari och vi hoppas att många fler utbildningar kommer att finnas att välja mellan.
    Några exempel på YH-utbildningar som du gärna får "kasta ett öga" på:
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/cloud-infrastrukturspecialist
    yhguiden.se/utbildning/nbi-handelsakademin/byggnadsingenjor-digitalt-byggande
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/automations-och-robotingenjör
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/cad-konstruktör
    yhguiden.se/utbildning/campus-molndal/cad-konstruktor-produktutveckling
    yhguiden.se/utbildning/kyh/processtekniker-smart-industri
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/automationsingenjor-robotik
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/fullstack-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/cybersakerhet
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/jarnvagsprojektor

    Studie- och yrkesvägledare