Melo

    Hej, Jag undrar om man måste välja ett visst programm när man läser på gymnasienivå på komvux, eller om man kan bara läsa enstaka kurser på ämnen man tycker om? Jag undrar också om man måste ha med vissa kurser/betyg för att komma in på tolkutbildningen. Jag undrar därmed om man måste ha höga betyg för att kunna hitta ett bra betalt jobb i framtiden.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om man vill läsa mot examensbevis från komvux, så finns det tre typer av examina att välja mellan:
    - högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap-Teknik
    - högskoleförberedande examen inom Samhälle-Humaniora
    - yrkesexamina (mot några olika praktiska yrken som t.ex Undersköterska, Elektriker, Fastighetsskötare, Barnskötare, Byggnadsarbetare, Yrkesförare m.fl - se vad komvux i din kommun har i sitt utbud).
    Vad gäller utbildning till yrket Tolk, så finns det många olika utbildningar och de finns inom olika skolformer. Det finns också några olika tolkyrken. Uppge gärna vilket tolkyrke du tänker på att utbilda dig till och vilken utbildning du vill gå, inom vilken skolform: t.ex inom folkhögskola, på högskola-universitet eller på en privat skola eller utbildning utomlands, kanske?
    Du får gärna kika på några av tolk-yrken:
    yrke/syntolk
    yrke/militärtolk
    yrke/skrivtolk
    yrke/dövblindtolk
    yrke/kontakttolk
    yrke/teckensprakstolk
    yrke/EU-tolk
    Vad gäller en fråga om "välbetalt jobb" så är det svårt att svara på... Vad "välbetalt" är kan vara ganska olika för olika människor. Överlag gäller följande: så länge det inte ges ngt jobbgaranti, så kan man gå arbetslös efter vilken utbildning som helst... så jag kan inte lova dig att du får jobb efter din utbildning. Inom vissa yrken är prognos att få jobb bättre, men även i de yrken finns arbetslösa. Vad gäller lönesättning, så är det allt som oftast Individuell lönesättning (alltså inom samma yrke och t o m på samma arbetsplats och efter samma utbildning kan de anställa ha rätt olika lönenivåer, konstigt nog).

    Studie- och yrkesvägledare