Diana

    Jag studerar på naturvetenskap gymnasiet. Och mina betyg är rimliga . Jag tänker att studera tandteknik eller Biomediciniska analytikerprogrammet- Laboratoriemedicin. Vilka ämne bejöver jag för att studera i någon av dem programer. Och vad är mimst antagnings pöäng för dem. Eftersom det jätte svårt att försätta med matte 5c till exampel ?

    • Milla : Matte 5 krävs inte till ngn svensk högskoleutbildning.
    • Milla : Vilken Inriktning/ naturvetenskap eller samhälle läser du på?
    • : Natur naturvetenskap
    • Anna : I så fall är matematik 4 en Obligatorisk kurs för dig men du behöver inte läsa högre matte än matte 4.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Diana,
    Tandteknikerprogrammen på de svenska lärosätena kräver idag (dec 2019) följande Särskild behörighet: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 - alltså godkända betyg i de kurserna.
    Och BMA-programmen brukar kräva  Biologi 1, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 1, Matematik 3b/3c.

    Alltså ingen av de utbildningar du nämner i din fråga kräver mer matte än matematik 3.
    Men om du läser inriktning Naturvetenskap på NA så ingår även Matematik 4 in i din utbildningsplan som obligatorisk kurs.
    Om du får godkänt betyg i matte 4, får du när du söker till BMA-programmen + 0.5 meritpoäng för matte och när du söker till tandteknikerutbildningar får du + 1.0 för matte; detta för att du får i så fall en halv meritpoäng även för matematik 3.

    Om de yrken som intresserar dig - var god läs på www.framtid.se:
    yrkespresentation Tandtekniker & yrkespresentationer BMA samt BMA-fysiologi och BMA-labmedicin
    och
    om meritpoängen för dig som läser mot Examensbevis, var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Tack så jätte mycket
    • : Vet du hur många antagnings pöäng behöver jag!
    • Anna : Du ska försöka få så högt meritvärde som möjligt, för att ingen vet på förhand hur högt meritvärde som kommer ge plats på utbildningar; antal utbildningsplatser ställs mot sökandes meriter - och resultatet ser man i efterhand.