Linn

    Hej! Jag har bestämt mig för att bli etolog och jobba med djurskydd och djurs beteende. Egentligen skulle jag vilja läsa Etologi och djurskyddsprogrammet på SLU i Uppsala men då jag bor så långt ifrån är jag osäker på hur jag ska göra. Innan jag bestämmer mig för om jag eventuellt ska söka dit och sedan flytta vill jag veta vilka alternativ som finns. Så vet ni om det går att läsa det jag vill och bli etolog på något annat sätt? Skulle jag t.ex kunna läsa in kurser från olika universitet på distans för att sätta ihop en egen examen? Hur skulle det i så fall gå till? Eller skulle jag kunna läsa biologiprogrammet och sedan bredda med kurser inom etologi och djurskydd? Om ni inte direkt vet, vart kan jag vända mig i stället? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta gärna på avsnitt UTBILDNING i yrkespresentationen Etolog på framtid.se >>> Idag (sommaren 2023) finns masterprogram i etologi som erbjuds på Stockholms universitet och på Linköpings universitet. Behörighet till de masterprogrammen beskrivs så här: "kandidatexamen i biologi" men på Linköpings universitet krävs också att man har godkänt betyg i en liten kurs i fysiologi (på 5 högskolepoäng).
    Vilka utbildningar på avancerad nivå som kommer bli sökbara om 3 år kan ingen garantera idag. Förhoppningsvis kommer finnas lämpliga utbildningar att söka efter kandidat i biologi även då, för att bli en Etolog. Du kan alltså överväga läsa en kandidatprogram i biologi för att sedan sikta på utbildning i etologi på avancerad nivå (t.ex på ett masterprogram). På avancerad nivå finns annars, allmänt sett, även magisterprogram (som är ett-åriga) och fristående kurser.
    Att sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser är en osäker väg att gå. Du kommer behöva söka till varje ny termin och det är inte säkert att passande kurser finns ens att söka; och om du söker så finns det inte garantier att komma in... så det kan ta "stopp" på vägen. Så, du får själv bestämma hur du vill göra. Titta på kursinnehåll i etologiprogrammet på SLU och se om du hittar de kurser som ingår som fristående kurser. Tänk på att utbildnngsutbud förändras. Du kan endast söka kurser för "nästa termin" och sedan måste se vad som då finns att söka "för att försöka gå vidare".
    Det är alltså säkrare att söka till ett program; inom programmet har du platsgaranti på kurser som ingår i programmet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Du får annars, gärna, samråda med studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges - alltså på SLU och på de institutioner där kandidatprogrammen i biologi ges på de olika svenska lärosäten.

    Studie- och yrkesvägledare