KaK

    Hej! Jag undrar om man behöver utföra IELTS test för att kunna jobba i England. Är apotekare i grunden och har haft många av mina kurser (både inom programmet och kurser jag hade valt som extra) på engelska. Så jag undrar om min examen automatiskt innebär att jag kan engelska på IELTS godkänd nivå eller behöver jag ändå utföra testet för att kunna jobba där?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej KaK!
    i Sverige är Apotekare ett av de yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs. Kommer man till Sverige med apotekarexamen från ett annat land gör socialstyrelsen bedömning om kompletteringar krävs (i form av kurser och/eller praktik) innan man kan få ut svensk apotekarlegitimation.
    Jag antar att liknande tillvägagångssätt finns även i andra länder, t.ex i England. Du får ta reda på om någon sort "legitimation" krävs eller andra dokument som gäller i England för att där få lov att jobba som apotekare (om det är det du vill - alltså jobba som apotekare) och vilken myndighet som ansvarar för bedömningen och då skickar du dina betyg dit så får du svar om vilka kompletteringar som behöver göras - i bästa fall får du svar att inga kompletteringar behöver göras och din utbildning gäller i England "rakt av", i värsta fall får du svar att din utbildning behöver kompletteras på olika sätt med kurser, praktik och språktester. Problemet här kan bli att de kurser eller praktikplats kanske inte går att hitta eller komma in på och då kan det bli väldigt svårt, kan ta lång tid och ibland, tyvärr, inte alls går, utan i absolut värsta fall så får man gå utbildning i det landet där man vill arbeta (mer eller mindre hela utbildningen, på nytt). Vi på FRåGA SYV har tyvärr inte kunskap om regler för vårdpersonal i England.

    Du kan kontakta arbetsgivare i England som du vill jobba för och fråga vilka dokument du behöver för att de skulle kunna anställa dig. Du kan också kontakta ambassaden (Her Britannic Majesty ́s Embassy) i Stockholm som borde kunna hänvisa dig till den myndighet som äger den frågan, i England.