Lina

    Hej! Jag går tredje året på samhällsprogrammet och vill ta ett naturvetenskapligt basår på högskola. Jag har läst matte 3b som utökad kurs på gymnasiet. Är det möjligt att när jag är behörig till tandläkarprogrammet, inte räkna med matte 3b i mitt jämförelsetal då det är en utökad kurs och jag endast behöver matte 4 för behörighet men som inte heller kommer räknas med då basår?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Betyget i matte 3 som utökad kurs (i ditt examensbevis från gymnasiet markerad med U), kommer inte räknas in när du söker till utbildningar som för särskild behörighet kräver matte 4.