Jonathan
    Tjenare! Jag har planer att söka in på utbildning snart men jag märkte att jag saknar Naturkunskap 1b. Men jag har läst är behörig i både Kemi 1 och Fysik 1a. Min fråga är då, behöver jag läsa Naturkunskap 1b på komvux eller är jag behörig då jag har läst Kemi och Fysik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    om du hade även godkänt betyg i biologi 1 (och i fysik 1a och i kemi 1) då skulle jag direkt svarat att du ej behöver läsa naturkunskap 1b.
    Men om du inte har godkänt betyg i biologi 1 - då kan det vara så att du behöver antingen få godkänt betyg i biologi1 eller i naturkunskap 1b.
    Jag gissar på att du på gymnasiet läst på teknikprogrammet, stämmer det?
    Om du läste på teknikprogrammet, har inte du godkända betyg i de kurser som man läser på vård- och omsorgs- eller på naturbruksprogrammet /finns ett antal olika Ersättningsmöjligheter för Naturkunskap om man har godkända betyg från VO eller NB, vilket jag ej tror du har/.

    I så fall får du välja att läsa Naturkunskap 1b eller göra pörvning i nk1b Eller i biologi 1... alternativt kontakta studievägledningen på den högskoleutbildning som du vill söka till och fråga om de kan göra undantag och bedöma dig som behörig; det fattas i ditt fall väldigt lite; genom fysik och kemi har du "liksom godkänt" i två tredjedelar av naturkunskapskursen.... /fattas lite på "biologi-fronten", ser det ut som/.