Henrik
    Hej!
    Jag skulle väldigt gärna läsa upp mig till gymnasiebehörighet då jag saknar 50 poäng.
    Är väldigt intresserad av CAD samt planerar att läsa ett YH-program i göteborg som heter Byggprojektör.

    Däremot är jag skriven i Eksjö där jag jobbar fast vill gärna studera i Skövde på grund av jag spendarar mycket tid här med vänner, flickvän med mera.

    Vilka möjligheter eller skolor erbjuder mig att läsa CAD 1 eller/och CAD 2 i höst så att jag äntligen kan komplettera mitt gymnasiebetyg?

    Uppskattar all hjälp och tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Henrik!

    Om du är folkbokförd i Eksjö, så är det till komvux i Eksjö som du vänder dig för att ansöka om att läsa gymnasiala kurser. På EksjöVux hemsida kan jag tyvärr inte se att CAD 1 eller 2 erbjuds. Kontakta personal som jobbar på Vux i Eksjö och fråga om CAD kurserna, kontaktuppgifter till personal hittar du på den här sidan.

    Vilka kurser som Vuxenutbildningen i Skövde kan erbjuda kan inte jag se på deras hemsida. Du kan kontakta dem på tel.nr 0500-497700, eller genom att skicka meil till [email protected]

    Om det skulle visa sig att Skövde kan erbjuda CAD-kurserna, kanske kan du flytta till Skövde eller kanske kan din hemkommun köpa utbildningsplats för dig på Vuxneutbildningen i Skövde. OBS! du har inte rätt att kräva att få läsa på komvux i den kommunen där du inte är folkbokförd. Du kan önska det men komvux i din kommun kan svara att de inte har råd och då kan du inte läsa i en annan kommun.

    Du har planer på att söka yrkeshögskoleutbildning Byggprojektör i Gbg och behörighet till den är beskriven på den här sidan & jag kan inte se att betyg i CAD krävs.

    Utifrån din fråga verkar det som om att du har Samlat betygsdokument (saknar Slutbetyg). Om det stämmer, råder jag dig tänka på att det är endast fram till 1 jan 2017 som du fortfarande har möjighet att få ett Slutbetyg. Skulle du inte hinna, är det att läsa mot Examensbevis - som gäller framöver. Det ställer högre krav på dig (fler antal poäng och fler obligatoriska kurser), därför råder jag dig att försöka hinna få ut Slutbetyg innan 1 jan 2017. Om du inte kan läsa CAD 1 eller 2, läs någon annan kurs á 50 eller 100 poäng - för att uppfylla kraven för ett Slutbetyg.

    Det bästa är om du kan göra planering av ett Slutbetyg tillsammans med SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd). Om det är bara CAD kurserna som du är intresserad av och inte kan läsa dem på komvu (för att de inte erbjuds) - fråga om du kan bedriva självstudier och göra Prövning och ta med det betyget in i ditt Slutbetyg. Fråga också om komvux kan köpa CAD kurs för dig på gymnasieskola (det är en ovanlig lösning med förekommer).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Liselotte SYV

    Liselotte