Ubi

    Hej, jag går på försäljning och serviceprogrammet och ska göra mitt val inför tillagda kurser i tvåan. I programmet ingår det endast 50 poäng i historia och 50 poäng i samhällskunskap, version 1a. Behöver jag lägga till utökningen i tvåan som ger 50 mer poäng i respektive kurser för att få grundläggande behörighet till högskolan eller är dessa kurser endast till för att många utbildningar kräver de och att det är bra att ha de?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för grundläggande behörighet behöver du Examensbevis från ditt gymnasieprogram och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Men, det är som du skriver i din fråga "bra att "ha"/kunna" mer i ämnena som samhällskunskap och historia - framförallt är det så att samhällskunskap 1a1 + 1a2 krävs inför ganska många eftergymnasiala utbildningar; historia 1a1 + 1a2 kan också krävas men det är ganska få utbildningar som kräver det; t.ex utbildning till Polis gör det men de kan också (verkar det som) göra undantag från det kravet.

    Om du ännu inte har bestämt dig vad du vill göra efter gymnasiet - jobba eller söka till en eftergymnasial utbildning - då skulle jag definitivt råda dig att, om möjligt, läsa även Samhällskunskap 1a2 (detta för att bli behörig till många fler eftergymnasiala utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare