Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kursen Naturkunskap 2 baserar sig på Nk1b eller nk1a2. Formellt sett (säger skolverket) så kan man börja läsa högre kurs utan godkänt betyg i en lägre kurs men om man saknar de nödvändiga förkunskaperna, kan man inte lyckas få godkänt betyg (man bygger ju på de nödvändiga förkunskaperna och om de inte finns, då kommer det inte att gå "klara av" alltså få godkänt betyg i kursen.
    Min rekommendation är därför att du först läser Naturkunskap 1b (eller om du har godkänt betyg i Naturkunskap 1a1, att du i så fall läser 1a2-kursen) och sedan en högre/svårare kurs Nk2.

    Studie- och yrkesvägledare