Sara
    Hej!
    Min vän har mer än 2400 poäng i gymnasiet, och undrar hur antagning kommer att beräkna hennes poäng i detta fall. Hon är medveten att om man läst utökade kurser som ger meritpoäng kommer dessa att räknas. Dock är frågan om hon läst utökade kurser och fått högre betyg än kurser som hon hade som individuellt val kommer att ersätta varandra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Alla betyg från examensbeviset (förutom betyget i kursen Gymnasiearbete eller komvuxarbete, om man har examensbevis från komvux) kommer räknas in. Och dessutom även de betygen som i examensbeviset är markerade med "U"/utökat program som ger meritpoäng eller som krävs för särskild behörighet. För examensbevis från komvux gäller det att kurser utanför examensbeviset kommer räknas in enligt samma regler som U-kurser från examensbeviset. I jämförelsetal/snittbetyget kan väldigt många poäng räknas in, det finns inte något antal poäng som är max utan i vissa fall räknas väldigt många betyg in.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet/snittbetyget + meritpoängen. Det är den siffran som Antagning.se får fram som meritvärde som gäller. Den sökande behöver inte räkna fram sitt meritvärde.
    Som direkt svar på din fråga måste jag svara - Nej, alltså U-kurserna kan inte ersätta kurser inom Individuellt val eller andra kurser i examensbeviset. Det är som examensbeviset är utformat, när det är påskrivet av rektorn och börjar gälla - som "står fast". Ingenting i examensbeviset kommer någonsin att ändras. Läser man kurser efter det att man fick ut sitt examensbevis eller gör prövningar och om de betygen påverkar meritvärde kommer antagning.se räkna på examensbeviset + de nya kurserna och få fram meritvärdet. Vi rekommenderar att den sökande ser till att Antagning.se har tillgång till samtliga betyg på gymnasienivå som den sökande har. Sedan kanske några betyg ej kommer räknas in... det bestämmer Antagning.se enligt de strikta reglerna (finns väldigt lite tolkningsutrymme där). I de fallen man kan räkna på olika sätt kommer antagning.se räkna till den sökandes fördel.