K

    Hej, nu är det så att jag går i nian och ska välja gymnasium i vår. Det som jag har svårt med är att välja vilken linje jag ska gå. Jag tror att det står mellan musik, singer/songwriter eller bild och form.

    Hela mitt liv har jag briljerat i ämnet bild och jag tycket att det är ganska enkelt då jag utvecklat en bättre teknik under åren. Jag ritar på fritiden en del, men jag skulle aldrig vilja jobba med att rita. Jag tror att bild linjen är den säkraste linjen jag kan välja, då jag vet att jag kommer att komma in och få bra betyg, men jag vet inte om motivationen är där? Alla jag känner pressar på mig att jag ska på bild, men jag är inte säker.

    Det andra alternativet är då singer/songwriter. Jag har alltid haft ett intresse för musik, klassisk som heavy metal och gillar idéen av att kompa och sjunga. Saken är jag jag också har en extremt jobbig prestationsångest och scenskräck när det gäller speciellt sång, så jag är rädd att jag kommer att hoppa av den linjen när jag känner att det blir för mycket. Jag skulle kunna se mig vara en artist senare i livet, men jag är rädd att det bara är en löjlig dröm och att jag kommer växa ifrån det. Känns som att så mycket står på spel. Går det att få någon slags vägledning?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej K!
    jag råder dig söka till gymnasieskolorna där både bild/formgivning och musik-inriktningen ges (alltså på samma skola), t.ex cybergymnasiet-odenplan, fryshusets-gymnasium eller kulturama-gymnasium. På så sätt är chansen stor för dig att gå kurser ur den andra inriktningen som valbara kurser och även förhoppningsvis delta i projekt där bild och musik "sammanförs". Du kan t.ex fundera på att göra gymnasiearbete eller några skolprojekt tillsammans med en eller flera elever från "den andra inriktningen": exempelvis om du går inriktning Bild-och-formgivning och tar några kurser från inriktningen musik som valbara kurser, borde möjlighet finnas för dig att göra gymnasiearbete (en obligatorisk kurs i år3 på gymnasiet) där du kombinerar bild och musik på något sätt. Man får göra gymnasiearbete i grupp: du kan försöka hitta en eller flera elever från "den andra inriktningen" som vill göra ett gemensamt gymnasiearbete ihop med dig på temat som kombinerar bild och musik.
    Vilken av inriktningar du bör söka till i första hand? En svår fråga för mig att svara på; jag känner ju inte dig. Jag vill råda dig prata med dina lärare och bekanta dig med gymnasieskolorna där relevanta utbildningar ges: läs så mycket som möjligt om de skolorna och deras utbildningar, besök skolorna på öppna hus och andra event, be att få "skugga" på båda inriktningar. "Skuggning" är det när man sitter med på lektionerna på gymnasiet (innan "corona" kunde eleverna även göra PRAO (eller PRASO) på en gymnasieskola eller på flera gymnasieskolor - även ibland under så lång tid som hela 2 veckor); hur som helst, undersök alla möjligheter att vara med på gymnasieskolorna så mycket som möjligt genom studiebesök, skuggning mm. För det kan du kontakta SYV-ar på de gymnasieskolorna som du är intresserad av. Mitt förslag är att du i första hand satsar på de gymnasieskolorna som erbjuder både inriktningen Bild-och-formgivning och inriktningen Musik inom pendlingsavstånd för dig.
    "I värsta fall"...
    om du råkar komma in på gymnasiet och läser i några veckor eller månader och känner att det blev helt fel, kan du söka om till år1 till nästkommande läsår. Till och med det året eleven fyller 19år kan hen fortfarande komma in i år1 på en ny gymnasieutbildning. På så sätt kan du till exempel läsa 1 eller 2 år på inriktningen Bild-och-formgivning  och sedan komma in i år1 på inriktningen Musik  på samma eller på en annan gymnasieskola. Det blir en längre gymnasieutbildning för dig men du lär dig mer och du blir också äldre, mer mogen och med mer livserfarenhet när du slutar på gymnasiet.

    Liselotte