Hanna

    Hej, vad kan man bli efter ett beteendevetenskapligt program? Jag har varit inställd på HR-programmet länge nu, men skulle vilja veta vad mer man kan jobba med som har att göra med människor? Och vilka möjligheter det beteendevetenskapliga programmet ger mig. Jag tycker om att studera beteende, men det finns säkert så mycket mer än bara personalfrågor som kan vara bra att ha i åtanke innan jag bestämmer mig.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,
    beteendevetenskapliga program ger utbildning inför "yrket Beteendevetare", vilket är mycket "brett yrke" eller snarare ett yrkesfält. Kika gärna på framtid.se/yrke/beteendevetare - det är en sammanfattande beskrivning av olika (de vanligaste) inriktningar inom beteendevetenskap. Efter ett kandidatprogram i beteendevetenskap finns ofta möjlighet att söka utbildning på avancerad nivå: magister- eller masterprogram. Vad man kan jobba med direkt efter kandidatexamen går inte att lista upp, för att det är tusentals olika möjligheter, men jag kan ge några exempel: kriminalvardsinspektör, utredare på FK, studiestödsutredare, utbildningshandläggare, IB-koordinator, arbetsförmedlare.