Tobias

    Jag har nyligen slutfört gymnasiet och trodde att jag skulle få gymnasieexamen men jag fick ett E i Engelska med en U-markering. Betyder U-markeringen att jag har E i betyget men att jag behöver komplettera någon/några uppgifter? Hur gör jag det, behöver jag läsa ett år på komvux nu eller kan jag lösa problemet lättare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    om du fick ett Studiebevis när du gick ut gymnasiet, vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att göra (tillsammans med SYV-en på komvux) planering mot Examensbevis. Det finns många olika krav för att få ut examensbevis från gymnasiet. På komvux är det något flexiblare. Exakt varför du inte fick ut Examensbevis vet vi inte här på fråga SYV - det kan t.ex bero på att du inte fick godkänt betyg i någon kurs där det är obligatoriskt att ha just godkänt betyg, t.ex gymnasiearbete, eller matematik 1, svenska 1 eller engelska 5.
    Boka tid med SYV på komvux, visa honom/henne ditt studiebevis. Uppge också vilken eftergymnasial utbildning du vill komma in på (eller om du vill få jobb snarast).
    För att vi ska kunna svara varför du inte fick ut examensbevis utan endast studiebevis, måste vi veta vilket program och inriktning du läste och även få en fullständig förteckning av kurserna med tillhörande betyg (alltså de kurserna och betygen som du fick på gymnasiet under alla dina gymnasieår).