Thunlind

    Hej. Nu är det så här att jag har gått 3 år på gymnasiet på vård och omsorgs linjen, men problemet är att jag fick underkänt i matte så detta ledde till att jag inte blev färdigutbildad undersköterska. Vilket ledde till att jag gick folkhögskola och fick upp min mattebetyg och nu är godkänt, så undrar då om man är färdigutbildad undersköterska eller måste jag göra om hela skolgången eller kan man fixa så man får en kopia där det står färdigutbildad undersköterska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt förslag är att du försöker få godkänt betyg i gymnasial kurs Matematik 1a (genom studier på komvux eller genom en prövning). Och sedan borde du kunna ta ut Examensbevis från komvux - yrkesexamen som undersköterska. Då har du det beviset som du efterfrågar och som gäller hela livet. Examensbevis från komvux är likamycket värt som examensbevis från gymnasiet; i alla fall vad gäller att betraktas som "färdigutbildad undersköterska".
    Om ditt mål är att få Intyg/bevis som undersköterska från socialstyrelsen, så behöver du ansöka om det hos socialstyrelsen; se information på socialstyrelsen.se/skyddad-yrkestitel-for-underskoterska -- hur socialstyrelsen kommer bedöma dina meriter, om du inte följer mitt råd och inte tar ut komvux-examen som undersköterska, kan jag inte ge några garantier på... Det är inte omöjligt att de gör en samlad bedömning (dina kurser från gymnasiet + studier på en folkhögskola) och du får ett positivt svar. Men jag tycker att det är bättre för dig att först ta ut yrkesexamen från komvux och sedan ansöka hos socialstyrelsen (chansen blir i så fall betydligt större att du snabbt får ett positivt svar från socialstyrelsen). Och du kommer också ha bevis på "fullständig gymnasiekompetens" i form av examensbevis från komvux.
    HUR KAN DU FÅ GODKÄNT BETYG I MATTE 1A? - det mest fördelaktiga för dig är att du gör ansökan till komvux och läser kursen matematik 1a; försök få så bra kunskaper och så högt betyg som möjligt! Och sedan ansöker du om examensbevis från komvux.
    Du kan annars leta var du kan göra prövning i kursen matematik 1a. Det kostar troligtvis 500 kr och svårt att hitta vad man kan anmäla sig... Kanske kan du bli befriad från avgift på 500kr... (vissa kommuner tar inte ut avgift om man tidigare läst en kurs och fick F i den -- villkor kan ställas att man är folkbokförd i samma kommun där man vill göra prövning... det är inte likadant i alla kommuner).
    Läsa matte 1a kan man på fem veckor (om man läser på heltid). Du borde ju redan ha kunskaperna som motsvarar lägst E-betyg. Men om du läser kursen - kanske mer långsamt - kanske på 20 veckor med lärarledda lektioner (t.ex som en kvällskurs på komvux) så har du chansen att få högre betyg än endast E. Det är kostnadsfritt att få undervisning på komvux (dock kan kurslitteratur kosta, en lärobok, alltså...).
    Gör det du själv tycker passar dig bäst. Jag skulle definitivt försökt få plats på en komvux-kurs och satsat på så högt betyg i matte 1a som möjligt och sedan ansökt om komvux-examen, och efter det - hos socialstyrelsen om Bevis som undersköterska (skulle vid den ansökan skicka in komvux-examen som undersköterska).
    Kika också gärna på yrkespresentationen Undersköterska på www.framtid.se/undersköterska

    Studie- och yrkesvägledare
    • Thunlind : Ja men jag gick ju folkhögskola för gymnasial kurs matematik 1a och jag fick detta godkänt, betyder det att jag måste gå komvux och göra om detta för att få examenbevisen? Gäller det inte för folkhögskola också?
    • Milla : Komvux kan inte ta in Omdömen från en folkhögskola in i examensbevis. På en folkhögskola får man ju inte ett betyg utan ett omdöme (studieomdöme). Du får kontakta komvux i din kommun och få det bekräftat - alltså att jag ger dig rätt svar. Du kan försöka få ut Yrkesbevis från socialstyrelsen (det kan gå... det blir socialstyrelsens bedömning) men ngt examensbevis från komvux får du ju inte utan godkänt betyg (lägst E) i matematik 1 (1a, 1b eller 1c).