Emma
    Hej! Jag planerar att söka till ett program som tekniskt sett är skola, men istället för klassrum osv får man en mentor och lär sig på så sätt, if that makes any sense? Det räknas alltså som en icke-akademisk utbildning. Utbildningen är i USA, på 8 månader eller till och med 4 år om man så vill, och jag måste flytta dit under utbildningen, vilket inte är något som helst problem för mig och det blir då till Kalifornien! Hur som helst, för att komma till saken - får jag söka bidrag från CSN / alternativt ta ett studielån? Är jag också kvalificerad för bostadsbidrag? I och med att det inte är en "skola" är inte utbildningen på en fast punkt utan varierar vecka till vecka, så det är inte ett visst avstånd till skolan om man säger så. Sen ville jag också passa på och fråga om visum, dom har inte dom vanliga, J-1 och F-1, till utbildningen så jag kollade på M-1, fungerar det? Även värt att nämna är att eftersom jag inte får ta studielån förrän jag har fyllt 19,5 (jag fyllde precis 18) så kan jag ju inte åka på ett tag! Med Vänliga Hälsningar Emma

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma, om studiestöd måste du kontakta CSN, det är de som bestämmer om det. Just vad som gäller för studier utomlands kan du läsa på http://www.csn.se/utomlands

    och du kan också ringa/maila till CSN och ställa frågor till dem. Det är CSN som fattar beslut om det.

    ::::

    Om visum - måste du vända dig till Ambassaden>> .Det är USA´s ambassad som kan ge info om visum till USA.

    Du bör kunna få hjälp eller i alla fall information på den "skola" (som är en icke-skola) där du vill läsa; skolan måste vara intresserad att ha dig som studerande och borde därför anstränga sig för att ge dig info och göra så att det blir möjligt för dig att läsa hos dem. De borde också kunna hjälpa till med tips om visum och finansierings-möjligheter, ex. kan det finnas stipendier du kan söka.

    Vänligen och lycka till!

    L. :)

    Liselotte