Erik

    Hej. Jag undrade bars lite kring hur tillväga man kan gå mellan två olika universitetsprogram. Jag har läst att det sökes mer biomedicinsk analytiker än biomedicinare så jag undrade vara hur svårt det skulle vara att gå från de ens yrket till det andra. Om det är liknande kurser så man kan förkorta tiden istället för tre år på vardera. Jag vet att de har olika examina liksom kurser samt så vet jag att man kan studera andra kurser senare men jag tänkte vara på hur det skulle vara och om tidsperspektiv.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik!

    angående BMA och Biomedicinare - BMA är legitimationsyrke (man måste ha legitimation från socialstyrelsen och i grunden ligger oftast examen från bma-programmet - om socialstyrelsen kan göra undantag och utfärda BMA-legitimation med en annan utbildning än examen från bma-programmet får du fråga socialstyrelsen om).
    Om man "tvekar" mellan de utbildningar som leder till yrken som du nämner i din fråga, skulle jag råda läsa på BMA-programmet (på grund av att det är legitimations-krävande yrke med strikta krav på vilken utbildning man måste ha).
    Hur man eventuellt kan gå "mellan de utbildningar" är en fråga du måste ställa till studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges. Reglerna kan ändras över tid. Det kan också spela stor roll om ledig plats finns på programmet och "ansökan till senare del av programmet" öppnas. Vidare kan också spela avgörande roll om stor brist inom ett yrke uppstår och man skapar i så fall "speciella tillfälliga lösningar" i form av "övergångskurser" eller möjlighet att validera sina tidigare kunskaper och erfarenhet.
    Sedan kan också olika lärosäten (högskolor och universitet) ha sina "lokala lösningar" där de kan ibland göra vissa anpassningar och undantag.
    Någon generell lösning som finns på alla lärosäten för "övergång" mellan biomedicin- och bma-programmen känner vi här på FRåGA SYV inte till. BMA-programmen finns också med olika inriktningar och även innehåll i biomed.programmen kan variera mellan olika lärosäten och kan ändras över tid. Det som gäller idag behöver inte gälla om ett par år. Att planera gå mellan olika utbildningar där ett av yrken kräver legitimation är en osäker väg att gå (jag kan personligen inte ge några som helst garantier).
    Som sagt, jag skulle i så fall välja läsa på BMA-programmet mot legitimation som BMA och om jag vill bredda eller fördjupa mig skulle jag välja kurser vid sidan av programmet eller satsa på någon form av fortsättningsutbildning alt.se om min arbetsgivare kan erbjuda fortbildning (arbetsplatsförlagd vidareutbildning).

    Allmänna råd jag kan ge:
    -- Titta gärna på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se: framtid.se/yrke/biomedicinsk-analytiker och framtid.se/yrke/biomedicinare

    -- Vidare vill jag råda dig att läsa information på utbildningarnas egna webbplatser (de utbildningar som du är intresserad av); kontakta studievägledare och studerande ambassadörer på de institutioner där utbildningarna ges och ställ frågorna till dem. Detta för att det är där som expertkunskap om just den specifika kunskapsområde finns.