E

    Hej! Jag har läst ett beteendevetenskapligt program på 180 hp på Högskolan i Skövde som heter ”Kognitiv Neurovetenskap - Tillämpad Positiv Psykologi”. Just nu söker jag jobb förhoppningsvis inför hösten och om jag inte får jobb är planen att studera vidare mot master i socialt arbete. Jag har sökt många biståndshandläggartjänster, samt andra relevanta handläggartjänster men blivit nekad varje gång. I annonserna står det oftast att den kompetens som krävs är antingen socionomexamen eller liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Jag undrar huruvida jag kommer bli mer attraktiv på arbetsmarknaden om jag läser en master i Socialt Arbete, exempelvis ”Masterprogrammet i Socialt Arbete” på Umeå Universitet, Karlstad etc, det finns flera lärosäten som har denna utbildning. Det brukar ju vara en påbyggnad för socionomer och de flesta universiteten har ganska öppna behörighetskrav. Jag har själv kontaktat de skolorna jag är intresserad utav i höst och har fått det bekräftat att jag är behörig att söka med min kandidatexamen i beteendevetenskap. Men urvalet är baserat på högskolepoäng vilket gör att jag kanske inte har lika stor chans att komma in med mina 180 hp som en socionom har på 210 hp? Därför planerar jag även på att läsa till några hp i sommar med sommarkurser. Så min fråga är, hur ska jag anpassa mig och bygga på min utbildning utefter de tjänsterna jag är intresserad utav (utav det som är beskrivit i texten)?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    genom sommarkurserna på högskolor och universitet, i Sverige, får man läsa som max 22.5 högskolepoäng (på en sommar) och du får med det 180 + 22.5 hp (som max)... alltså 202,5 hp mot slutet av sommaren. Som du själv skriver i din fråga går socionomer ut från sin utbildning med 210 hp, så du "förlorar" i alla fall i konkurrensen mot en socionom, men du kan givetvis ha tur och kanske inte så många söker till just det eller de programmet/programmen som du också söker till, så du kan komma in (beror på vilka meriter dina konkurrenter kommer att ha). Sök därför till flera program - se vilka som blir sökbara (både master och även magisterprogram) är mitt råd.
    Vilken utbildning du "behöver skaffa dig" får att större chans att få jobb är dock väldigt svårt att svara på. Detta för att yrken inom det område är i Sverige icke-reglerade (betydelse: varje arbetsgivare bestämmer själv med vilken utbildning hen anställer och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika).
    Jag vill också "påminna om" att det finns ännu en väg in på en arbetsplats - "via praktik", t.ex kan Arbetsförmedlingen bevilja någon sort "arbetspraktik" och under den tiden har "hen som är praktikant" ersättning från försäkringskassan (aktivitetsstöd) som brukar vara = summa som man skulle fått som ersättning från sin a-kassa. Under praktikperioden kan man visa upp sig och efter (ibland ganska kort tid) kan man få anställning (i bästa fall "fastanställning": heltid tillsvidare).
    Det finns ganska många exempel på att folk fick jobb efter några månaders arbetspraktik och ibland även efter bara en månads praktik. Även om man efter en praktikperiod inte får anställning på just den arbetsplatsen, så skaffar man sig arbetslivserfarenhet + referenser (man kan få rekommendationer och referenser från chefer och kollegorna som skulle underlätta att få jobb på andra ställen). Det man bör undvika är väldigt långa praktik-perioder (om en arbetsgivare efter 6-månaders praktik ber om förlängning med 6 månader till och sedan 6 månader till... då luktar det "utnyttjande" av "gratis arbetskraft"). Min personliga åsikt är att man ska inte gå med på att vara praktikant under längre tid än max 6 månader. Mitt råd är att på förhand fastställa villkor att efter t.ex 5 eller max 6 månader bli anställd eller "befriad från den arbetsplatsen" (detta för att inte hamna i en för lång praktikperiod).
    Så, jag tycker du bör göra allt samtidigt: sök jobb, sök flera olika utbildningar men överväg även möjlighet att komma in på arbetsmarknaden genom några månaders praktik.

    Studie- och yrkesvägledare