Lana

    Hej! Jag ska ta IB examen under maj 2022 men jag tror inte att jag kommer få diplomet då jag har svårigheter i många ämnen. Jag har hört att jag inte kommer få grundläggande behörighet om jag inte får IB diplomet, stämmer det? Går det bra att ansöka inom programmeringutbidning (eller andra liknande utbildningar) i yrkeshögskola eller komvux utan grundläggande behörighet? Jag vet att jag kan göra retakes eller plugga upp på komvux för att få grundläggande behörigheten men jag undrar om det finns andra kortare väg? Jag har bra betyg i de grundläggande ämnena tex. Matte 1 och 2 (från pdp), engelska A och Swe B + Sva… ifall jag behöver komplettera i komvux för att få grundläggande behörigheten, hur lång kommer det ta då? Finns det universitetsprogram som tar emot IB elever med bara certificates på de ämnena som de har klarat av? Vi säger att jag har fått grundläggande behörigheten från komvux, plus certificate i IB ämnena som jag har fått godkänt i, har jag behörighet att studera i universitet då? Jag känner mig väldig stressad och vet inte riktig vad jag kommer göra i framtiden… Uppskattar all hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lana!
    Yrkeshögskoleutbildningar (se utbud på www.yhguiden.se) gör antagning på "sammantagen bedömning" där betygen spelar endast viss roll; det som också spelar stor roll är motivation, arbetslivserfarenhet och resultat av antagningsprov/tester och intervjuer. Du får därför söka till yrkeshögskola, även om du inte får ut IB-diplom och inte får grundläggande behörighet till högskolestudier. Vad som krävs för grundläggande behörighet från de studerande som avslutar sin IB-gymnasieutbildning 2021 och senare kan du läsa om på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/grundlaggande-behorighet
    Alla högskole-/universitesutbildningar i Sverige kräver alltid att man har grundläggande behörighet. Om du vill läsa på högskola eller universitet, i Sverige, behöver du uppnå grundläggande behörighet. Komvux kan jag inte rekommendera för dig - för att du kommer behöva läsa i 3 år mot examensbevis där. Däremot kan jag rekommendera allmänna kurser på folkhögskolorna (där kan du i bästa fall på endast 1 år uppnå kraven för Omdöme om grundläggande behörighet).
    Du nämner retakes i din fråga och jag tycker det är en bra idé att försöka få diplom och använda rätten att göra "retakes". Även om du just nu kanske kommer på en yrkeshögskoleutbildning, och direkt efter den - ut i arbete, så kan du senare i livet komma på att du vill läsa på högskola eller universitet och det är bra att ha fullständig gymnasial utbildning och grundläggande behöriget "i ryggen".
    Om jag förstår dig rätt vill du bli en Programmerare. Programmerare är ett samlingsnamn för ett antal yrken inom Data-IT. Titta gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar; nedan finner du några exempel:
    utbildning/nackademin/internet-of-things-utvecklare
    utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare
    utbildning/ec-utbildning/frontend-utvecklare
    utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-azure
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/cloudutvecklare-aws
    utbildning/campus-molndal/cloudutvecklare
    utbildning/uddevalla-vuxenutbildning/backend-utvecklare
    utbildning/it-hogskolan/applikationsutvecklare-till-iphone-och-android
    utbildning/it-hogskolan/net-cloud-developer
    utbildning/nackademin/programutvecklare-java
    utbildning/nackademin/programutvecklare-net
    utbildning/ec-utbildning/data-scientist
    utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/cloud-and-it-infrastructure-engineer
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare