AddiPaddi123

    Hej! jag har börjat på läkarprogrammet i Sverige men vill i framtiden gärna flytta till och jobba i USA. Hur funkar den processen om man är en färdigutbildad läkare i Sverige? krävs det något slags test, eller ytterligare utbildning i USA? Hur funkar det när man ska specialisera sig då? Undrar allt möjligt om detta. Tack!:)

    • AddiPaddi123 : Tillägg: undrar även när man isåfall ska byta till en skola i usa, under st ? at? etc? vad krävs?
    • Milla : Läs mitt svar nedan. Kort svar: jag kan inte svara; du behöver hitta experter på de frågorna eller försöka på ngt sätt "forska" i det på egen hand. Jag vet inte om du kanske är medborgare i USA, men annars så är det också frågor om visum som du måste tänka på ... studerande visum om du vill studera i USA och arbetsvisum om du vill söka jobb i USA. I mitt svar hänvisar jag dig till studievägledare på din egen institution och till USA´s ambassad i Stockholm.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag som är allmän studievägledare och inte expert på läkaryrken och läkarutbildningar och inte expert på yrken och utbildningar i USA, kan tyvärr inte svara på din fråga. Min gissning är att det kan vara lite olika i olika delstater i USA men att det borde på något sätt gå att komplettera sin svenska utbildning till Läkare (jag blir förvånad om det skulle visa sig att man i USA behöver gå hela den amerikanska läkarutbildningen "från noll" igen).
    Det som ofta stämmer är att det är "bättre" att gå högre utbildning i samma land där man senare vill jobba; detta för att utbildningar anpassas för landets regler, förutsättningar och behov + att arbetsgivare känner till (oftast) utbildningar i sitt eget land mycket bättre än utländska utbildningar och även litar mer på utbildningar i sitt eget land. Sedan är det också en fråga om språket. I Sverige läser du läkarprogrammet på svenska. I USA ska du behöva använda (huvudsakligen) engelska. Även kunskaper i spanska kan mer eller mindre vara nödvändiga (beroende på vilken stat i USA som man ska jobba i - i vissa stater blir det svårt att jobba om man inte är flytande på spanska).
    Jag tänker också på Arbetsvisum. Det är ju inte så enkelt att man kan åka till USA och börja söka jobb... Svenska medborgare har rätt att besöka USA utan visum under högst 3 månader men de har inte rätt att söka jobb i USA utan arbetstillstånd ("green card").
    Hur kan du få reda på vad som gäller? Mitt råd till dig är att du kontaktar USA´s ambassad i Stockholm och frågar om de har någon sort utbildningsansvarig eller "yrkeskunnig" (alltså expert på yrken i USA och vad som krävs...). Om de svarar att de inte har någon sådan person på ambassaden, be att de hänvisar dig till de som har den expert-kunskap.
    I Sverige, skulle jag gissa på, att studievägledare på läkarprogrammen och även SYV-ar på IB-gymnasieskolor har i alla fall "viss kunskap" inom det område som du ställer frågor inom. Så, du kan börja med att fråga studievägledare på din egen institution.

    Studie- och yrkesvägledare