Elin
    Hej!

    Jag funderar lite på att utbilda mig till stödpedagog. Är det en utbildning som är värd att läsa om man främst vill jobba som Boendestödjare på LSS alt HVB-hem eller är det bättre att utbilda sig till behandlingspedagog eller undersköterska?

    Kan man utbilda sig vidare när man fått en stödpedagog examen via yrkeshögskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    du är intresserad av yrket Stödpedagog>>. Det är inte ett reglerat yrke, dvs det är upp till varje arbetsgivare att bestämma vem som har tillräckliga kvalifikationer för att få jobba som en stödpedagog.
    Vår erfarenhet är att yrkeshögskoleutbildningar ger jobb, i en myckt stor utsträckning. Men det är inte omöjligt att få jobb som stödpedagog även med en annan utbildning; det är, som sagt, upp till varje arbetsgivare att välja den mest passande person av alla som söker jobbet.
    Jag kan tänka mig att en ung person, utan längre arbetslivserfarenhet och utan någon vårdutbildning kommer sist i kön av alla sökande; det är större chans att få jobbet om man har mer utbildning, körkort, längre arbetslivs- och livserfarenhet.
    Men du kan söka jobb redan nu. Och har du tur, kan du i alla fall få vikariat eller timanställning /"timmar vid behov"/ och då kan du testa-på vad jobbet går ut på för att lättare kunna bestämma om du vill utbilda dig inom det område eller inte.

    Läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog där vi jämför några "liknande" yrken och utbildningar, bl a stödpedagog är med där... och förhoppningsvis blir det klarare om vilka andra alternativ som finns, förutom >>>yrkeshögskoleutbildningar till stödpedagog.
    _____________
    Du frågar om vidareutbildningar för en Stödpedagog.
    Jag känner inte till att någon speciellt eller allmän påbyggnadsutbildning finns för just yrkeshögskoleutbildade stödpedagoger, men det kanske kommer någon sådan utbildning i framtiden.
    Karriärmöjligheter finns dock inom alla yrken, ex. kan man genom självstudier, arbetslivserfarenhet, fortbildningar som arbetsgivaren erbjuder - skaffa sig tillräckliga meriter för att bli team-ledare eller avdelnings-chef.
    Du kan också senare, när du jobbar som stödpedagog, läsa samtidigt på detltid/distans - ex. högskolekurser. Det hjälper också fram och upp på karriär-stegen.
    ______________
    Du är fortfarande mycket ung och kan få förändrade intressen och mål i livet; och blir det så - lär det finnas olika vägar att gå för att omskola sig.
    Det finns många som kommer in på utbildningar när de är t o m över 55 år gamla. Jag känner personligen några "fall" när personer mellan 53 och 57 år gamla har gått utbilndingar och skaffat sig nya yrken; en av dem blev trägårdsmästare och en annan - studie- och yrkesvägledare.