Cajsa
    Hej! Jag går sedan ett år tillbaka på Korrespondensgymnasiet Online på grund av svårigheter jag har haft med att gå i skolan. Jag hoppas kunna gå tillbaka till ett fysiskt gymnasium till 3an, men problemet är att jag hoppade på 1an ett halvår efter alla andra (på vårterminen 2022). På min skola läser man 4-6 ämnen per termin och blir då klar med dessa i slutet av terminen, vilket innebär att jag nu läser första terminen av 2an och skulle bara vara halvt klar med 2an i höst om jag början 3an direkt på en fysisk skola hösten 2023.
    Då skulle alternativet vara att läsa upp de 4-6 ämnen jag inte läst på komvux/folkhögskolan. Jag har dock hört att om man får sin fullständiga examen på komvux så hamnar man i en speciell sökande grupp när man söker till utbildningar, en grupp som oftast har det svårare att komma in.
    Jag förstår att man kanske har utformat det så för att man vill att alla ska klara av gymnasiet och slippa läsa på komvux, men nu är inte problemet att jag har blivit underkänd i något ämne, utan att jag läser ett halvår efter alla andra. Det känns väldigt orättvist att jag skulle ha en sämre chans att komma in på universitetet på grund av detta.
    Tror ni att jag, på grund av de speciella omständigheterna jag har, ändå skulle kunna få en lika bra chans som de som fått sin examen på gymnasiet? Eller tittar universiteten inte på individen utan bara klumpar ihop alla som läst komvux?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cajsa,
    om man i sin komvuxexamen har minst två tredjedelar (alltså minst 1600poäng) kurser lästa på komvux eller från prövningar gjorda efter gymnasiet, då är det inte en komplettering, utan man prövas i BI, direktgruppen.
    I annat fall (med färre än 1600 poäng kurser lästa på komvux eller från prövningar gjorda efter gymnasiet) blir komvuxexamen en Komplettering och då prövas man i BII, kompletteringsgruppen.
    Det finns också en HP-urvalsgrupp (om du gör högskoleprovet prövas du även där) i vilken alla med resultat från högskoleprovet prövas på lika villkor.
    Jag tänker också på eventuell möjlighet för dig att få förlängd studiegång på gymnasiet, så att du får ut examensbevis från gymnasiet senare än efter 3 år (det är en fråga om att rektorn på den skola där du läser mot examensbevis bör ansöka hos din hemkommun om betalning för din förlängda studiegång vilket kan beviljas endast om speciella omständigheter finns, vilket kanska finns i det fallet du beskriver).

    Det finns även andra vägar att gå också... t.ex folkhögskolornas utbildningar och andra former av eftergymnasiala utbildningar än universitetet, t.ex yrkeshögskola (där även obehöriga kan ibland tas in). Du får gärna kika på några exempel:
    ihm-business-school/public-bid-manager
    utbildning/ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/skogsplanerare
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/matningstekniker-specialistkompetens-geodesi
    utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-vardadministratör
    utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-med-digital-kompetens
    utbildning/teknikhogskolan/green-logistics-management