Ulrika
    Hej! Jag undrar vad det finns för fördelar och nackdelar med att man som nioklassare hoppar av moderna språk under sista året pga att man riskerar få underkänt. När och hur bör det göras för att kunna komma in på gymnasiet? Intresserad av tex estetisk linje där man får rita eller samhällsvetenskapliga ämnen. Har inte läst moderna språk under ett helt år i åttan, men fick hoppa på igen, men de andra i klassen har samma problem trots att de läst hela högstadiet. Vad händer om man får underkänt?
    • Anna : Kämpa på! Att riskera bli underkänd är ju inte detsamma som att VETA ATT man garanterat blir underkänd. Får du E i mod.språk, får du + 10poäng och det hjälper till i konkurrensen till gymnasiet.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ulrika,
    det är - precis som Anna skriver i kommentar till din fråga - så att du får fördelar för Godkänt betyg i moderna språk. Men jag tänker, att även om du - tråkigt nog - skulle få F, så har du i alla fall lärt dig lite mer inom det språket.
    Ju fler språk man kan, desto lättare är det att lära sig ännu ett nytt språk.
    Exempelvis, om du i framtiden skulle behöva lära dig något nytt språk, blir det mycket lättare om du regan kan ännu ett språk, förutom svenska och engelska.

    Men, om studier i moderna språk tar alldeles-alldeles för mycket tid och energi och att du pga det ej hinner klara av dina övriga ämnen, i så fall tycker jag att det är befogat att överväga att hoppa av. Prata med din klasslärare/mentor, med lärare i det språket, som det handlar om och med SYV på din skola.

    Hälsningar
    D: